Bloggtips del 1: Dåliga Facebook-kampanjer

Det här med att hålla igång bloggen går ju inte så bra. Av någon dum anledning så gick jag och skaffade mig ett liv IRL (ja, jag vet. Vad tänkte jag på?) och plötsligt så fanns det inte tid för så mycket längre inlägg än de jag gör på Facebook. Facebook har jag ju å andra sidan alltid tid med…

MEN istället för att blogga själv tänkte jag tipsa om lite andra bra inlägg. Det första inlägget jag vill tipsa om är skrivet av….mig själv. Aj då. Eh, vi gör såhär istället. Det första inlägget jag vill tipsa om är skrivet av A sorta mission.

Bakgrund: Oktober är ju som bekant bröstcancermånaden. En hel del bra initiativ görs för att samla in pengar till bröstcancerforskning och för att uppmärksamma bröstcancer, men det görs också en del dåliga. Till exempel så verkade det i år igen vara dags för en infantil facebookkampanj som skulle gå ut på att…typ få tjejer att undersöka sina bröst för att se om de kunde finna misstänkta knölar…typ…eh…något sådant. Med tanke på kampanjens utformning var det dock lite svårt att avgöra. Uppdateringarna hade inget innehåll som kunde kopplas till tutt-check utan handlade i år om att man skulle resa någonstans x antal månader.
Så till bloggtipset! A sorta mission har skrivit extremt bra här om varför den här kampanjen är dålig, exkluderande och hur extremt korkat det är att dra igång en kampanj som ingen som inte är insatt ens fattar vad den går ut på. Läs, läs, läs!

Det andra inlägget jag vill tipsa om är ett inlägg skrivet av mig själv förra året, sprunget ur en frustration över ovan nämnda kampanj. Ni får ursäkta att jag låter otrevlig och humorbefriad men att köra igång en dylik kampanj medan de forskare som försöker hitta bot mot bröstcancer eller andra sorters cancer jobbar under mindre roliga villkor, det känns faktiskt som ett slag i ansiktet. Om detta har jag skrivit mer här.

Det här inlägget postades i Bloggar jag läser, Hittat på nätet, Vetenskap. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bloggtips del 1: Dåliga Facebook-kampanjer

  1. KLOKT! Blev skitirriterad på alla som la upp den statusen för det är ju helt syfteslöst.

  2. Rasmus Wahlman skriver:

    Yaay! Du är tillbaka! =D
    Och tack för länkandet och de fina orden =)

Kommentarsfältet är stängt.