SDU på Pride: Upprop till alla kvinnor som läser här!

Jag vaknade upp i morse till den tragiska nyheten om de två vita männen från SDU som blivit utsatta för den värsta formen av rasism då de blivit utestängda från ett möte för Queer People of Color. Eftersom färgade queer-personer inte har något som helst behov av att prata om upplevelser av rasism i en trygg miljö där alla har liknande erfarenheter, eftersom vita personer inte har någon historia av att avbryta, förlöjliga och tala om för rasifierade personer att de inte ska vara så överkänsliga när de berättar om rasism och eftersom vita personer i vilket fall har STOR erfarenhet av att vara utsatt för rasism kan jag inte annat än att applådera SDU-männens beslut att anmäla händelsen till DO och jag hoppas också att de vita männen får adekvat hjälp för att handskas med denna fruktansvärda rasism.

MEN jag har hittat något nästa lika illa. Nämligen detta:

Jag vill bara göra klart EN sak. Som heterosexuell kvinna är det min självklara rättighet att traska in på bögklubbar, när jag vill, hur jag vill utan att någon ifrågasätter eller ställer frågor. Om inte annat så är det ju viktigt för mig att få lyssna på bögarnas erfarenheter. Förresten förstår jag precis hur det är att vara bög, eftersom jag är kvinna och därmed utsatt för sexism, ja, jag måste ju säga att eftersom vi kvinnor är mer förtrycka än bögarna så kan jag faktiskt förstå bögarna bättre än vad de själva gör. Med andra ord: Det finns inget som helst behov för bögar att ha fredade zoner där enbart män får närvara, och de bögar som påstår annorlunda är bara renodlade kvinnohatare.

Jag ämnar anmäla det arrangemang till DO redan under dagen, och jag hoppas att alla kvinnor (och kanske några män som är emot sexism…?) som läser här stöder mig!

Förresten, är det någon som känner till något arrangemang där judar samlas för att dela erfarenheter av anti-semitism? Som etnisk kristen känner jag att jag vill delta, lyssna på deras berättelser och dela mina egna erfarenheter av anti-semitism samt kanske tala om för de andra deltagarna att de inte ska vara så överkänsliga. Och hörrni, om jag skulle råka ut för omvänd nazism hjälper ni mig väl att anmäla det hela till DO?

Det här inlägget postades i Hittat på nätet, Ironi och satir, Nyhetskommentarer. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till SDU på Pride: Upprop till alla kvinnor som läser här!

  1. auuus skriver:

    Yaaaay! Du bloggar igen! *studsar*

  2. bograhn skriver:

    Jag tror inte du kan ha två saker i skallen samtidgt för då hade du sett att det finns en dubbelmoral i detta. Som att kalla sig forskarfeminist… Forska gör man vetenskapligt i vetenskapliga ämnen. Feminism/genus är icke vetenskapligt.

    • auuus skriver:

      Men nu har du tyvärr fått lite saker om bakfoten.
      Först och främst är genus och feminism inte samma sak. Det är helt korrekt att feminismen inte är en vetenskap, utan det är en ideologisk rörelse. Det är inte heller något som påstår något annat. Liksom alla ideologiska rörelser så grundar sig ställningstagandena på just politiska åsikter, men, återigen som alla andra ideologiska rörelser, så går det att åberopa vissa vetenskapliga teorier som stöd för ideologin. Dessa är dock bara argument.
      Genus betyder bara ”kön”, som i engelskans ”gender” inte som i engelskans ”sex”. Det är alltså främst könet sett utifrån ett socialt sammanhang som det fokuseras på. Vetenskap har ofta ett genusperspektiv, vilket betyder att en tar hänsyn till kön i forskningen. Att inte göra det vore tämligen ovetenskapligt i och med att män och kvinnor dels har biologiska skillnader som ingen seriös forskare skulle strunta i, men också har olika sociala förutsättningar.
      Genusvetenskap är å sin sida ett forskningsområde där forskarna studerar hur vi skapar vår könstillhörighet utifrån en social praktik. Forskarna tittar på vilken social betydelse kön får, vilka könsskillnader som finns samt hur dessa skapas/förstärks i social praktik.

      Att kalla sig ”Forskarfeministen” innebär inte att det är någon som sysslar med feministisk forskning, i så fall hade bloggens ägare kallat sig själv för ”Feministforskaren”. ”Forskarfeministen” betyder, rent språkligt, en feminist som också är forskare.
      Vidare så tror jag att ordet du söker efter inte är ”dubbelmoral” då dubbelmoral innebär att en person ger uttryck för ett etiskt ställningstagande som hen sedan inte följer. Ordet du tänker på är ”motsägelsefullt”. Orden är relaterade, så det är ett lätt misstag att göra, men de har likväl två olika betydelser.

      Men ta det lugnt. Det är lätt att missförstå och inget att känna sig dålig över.

      Vänligen
      auuus

  3. Christine skriver:

    ?
    Jag har aldrig uttalat mig om genusvetenskap eller vetenskapligheten rörande feminism. Jag har doktorerat i molekylärbiologi. Huruvida genusvetenskap är vetenskap eller ej upplåter jag till andra att svara på.

  4. Übereil skriver:

    Du borde stänga ner bloggen uder mornarna. Det tog ju skitlång tid innan jag fattade vad det handlade om – först trodde jag att jag hamnat på en anti-feministisk blog, sedan att du säkert hade ett jättebra resonemang i botten som jag helt missat.

    Min morgon är förstörd! Är du stolt nu, va? Va? va?

  5. Eva skriver:

    *seriös min* Jag kommer att skriva på din anmälan jag med…

  6. Hanna Forsberg skriver:

    en ypperlig förklaring av vad som borde vara självklart!

Kommentarsfältet är stängt.