Forskningsfinansiering

I senaste numret av Naturvetare, Naturvetarnas tidning är det en intressant intervju med Helene Andersson-Svahn, professor i nanobioteknik.
Jag tycker det här citatet är rätt talande för situationen för svenska forskare (kanske inte bara svenska i och för sig) idag:

År 2005 startade Helene Andersson Svahn sin egen forskning vid Kungliga Tekniska Högskolan. Hennes lön finansierades av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse genom KVA:s akademiforskartjänster men pengar till doktorander och material till experiment rådde det brist på.

Och med detta citat skulle jag vilja vända mig till vårt utbildningsminister: Ja du, Jan Björklund, det stora problemet idag är att svenska forskare lyder lite för mycket under Jante-lagen eller hur var det…?

I övrigt har Naturvetarna startat en blogg här.

Det här inlägget postades i Nyhetskommentarer, Politik, Utbildningspolitk, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Forskningsfinansiering

  1. Ulrika skriver:

    Hon och många andra professorer borde skaffa sig ett jobb i industrin istället och börja förtjäna sin lön på ett hederligt sätt istället för att leva på bidrag från privatpersoner och på skattebetalarnas pengar. Skulle dock tro att hon inte har de kunskaper och den konkurrenskraft för att klara av ett jobb i industrin.

  2. Daniel Widahl skriver:

    Meh! Jag hittar inte någon e-mailadress till dig så jag får väl lovebomba här i kommentatorsfältet.

    Hörde dig precis på PodTanken och plötsligt kan jag tänka mig att kalla mig för feminist igen. Du verkar svinbra, sansad och andra positiva verb.

Kommentarsfältet är stängt.