Varför jag blir förbannad på konspirationsteoretiker

Idag sprang jag för första gången (bildligt, inte bokstavligt) i mitt liv på en 9/11 truther. Jag har ju liksom vetat om att de funnits, men aldrig sett dem själv.

Personen ifråga inledde med att rekommendera filmen Loose Change, för den hade ju tom visats på TV 4 Fakta. Att filmen visats på TV4 Fakta är ju inget argument för att Loose Change är sann, däremot är det ett rejält argument mot TV4 Fakta.  Seriöst, en kanal med namnet ”fakta” i namnet borde skämmas ögonen ur sig över att visa sådan smörja. (Insåg iof medan jag skriver detta att TV4 faktiskt gjorde en granskning av sanningsrörelsen. Det är ju mycket möjligt att de visade filmen i samband med det för att visa vad allt handlade om.) Personen ifråga fortsatte med att rekommendera Ray Griffins bok, och Ray Griffin ”är en högst meriterad akademiker”. Personen ”glömde” dock att nämna att Griffin är verksam inom ämnena filosofi och religion….Han är med andra ord inte akademiskt meriterad inom 11:e septemberologi, om jag säger så. Att återge hela svammlet skulle bli allt för tröttsamt (så många ord, så lite sagt) men personen avslutade med att nämna att professorer i kemi och fysik nu i en upprepad studie påvisat ”super nano thermite” i dammet från WTC. Som bevis för detta fick jag ett youtube-klipp (!) med Niels Harrit, associate professor i kemi. Niels Harrit har mycket riktigt skrivit en artikel om att nanotermit skulle ha påträffats i dammet från WTC. Den blev publicerad utan peer review process (snälla, kom ihåg det nu), i Bentham Open, där man får betala för att få ut sin artikel. Läs mer här. Ja, och eh Bentham Open gjorde sig sedan kända när de publicerade en artikel som uppenbart var uppdiktad från början till slut, av personer som var uppdiktade från början till slut som forskade på en institution kallad CRAP (den var uppdiktad från början till slut). Läs historien för den är riktigt kul!

Jag borde ju bara skita i alltihopa, verkligen. Loose Change är ju så fylld med galimatias att inte en vettig människa kan ta den på allvar. Så Bush och kompani lyckades genomföra denna gigantiska konspiration, där de bland annat osedda smugglat in bomber i WTC, samt fått lite flygplan att försvinna, och föra hela amerikanska folket bakom ljuset…bara för att bli avslöjade av en collegestudent. Give me a fucking break! I övrigt kan man ju undra varför personen ifråga lever. Vore jag George Bush och insåg att jag var på väg att bli avslöjad skulle jag arrangera en bilolycka/giftsvampsolycka/se till så att personen glömmer stänga av gasen/på annat sätt raderas från jordens yta ASAP.
Men det är något med sanningsrörelsen som gör mig fullständigt vanisinng.

Nämligen detta. Terrorattentaten den 11: september har använts för att rättfärdiga en, ja, jävla massa skit. Bush använde 9/11 som argument för att starta två olagliga krig. Bush inrättade Gunatamo-basen, med alla dess kränkningar av mänskliga rättigheter. Kamp mot terrorismen har på många sätt använts som försvar för diverse människovidriga lagar, som FRA, datalagringsdirektiv etc.
Med andra ord, terrorattentaten 11 september har fört med sig reella problem.
Men istället för att ägna tid och energi där det kan göra någon nytta, gå med i Amnesty och kämpa för att stänga Guantanamo, demonstrera mot FRA, engagera sig i ett parti för att stoppa datalagringsdirektiv eller för att se till att en vettigare person är Bush vinner nästa val ägnar Sanningsrörelsen tid och energi åt att försöka sprida en konspirationsteori! De ödslar tid åt att föra fram en sanning som uppenbarligen inte finns, när det finns reella problem att lösa! Ja, jag vet. Det är inte som att jag själv är helt oskyldig på den här fronten (efter ett års bloggande har jag fått till ett (?) inlägg som handlar om hedersvåld, desto fler som handlar om ordet hen), men detta är bara för mycket. Det påminner mig om en gång för länge sedan när en tjej på ett feministforum jag var medlem på postade ett långt upprört inlägg om en karl någonstans på skottska landsbygden eller dylikt skulle försöka odla fram viljelösa kvinnor medelst genteknik. Alltså, här hade vi en person som på fullt allvar tyckte att det var vettigt att feminister skulle oroa sig för vad någon enskild knäppgök långt bortåt tjottahejti fantiserar om att utföra experiment som det inte finns en chans i hela helvetet att han lyckas med ens om han hade tillgång till mer avancerad teknologi än vad han hade på den där skottska fårfarmen eller vad det var. Men detta var en person, och hon fick inget större gehör. När det gäller 11/9 sanningsrörelsen så är det fler än så. Och de ägnar detta betydligt mera tid och energi än en liten enskild postning på nätet.

(Sedan kan jag inte låta bli att tycka att det är rätt respektlöst mot de som miste sina liv på Flight 93 som dog när de hjältemodigt försökte göra uppror mot terroristerna. Dessa personer förtjänar bättre än att få sitt mod förnekat av konspirationsteoretiska pissnissar med för mycket tid i händerna)

Vill ni läsa mer om 9/11 kan ni göra det på Tankebrott här, här och här eller lyssna på Skeptikerpodden här.

Edit: Jaha, då har foliehattarna hittat hit också. Skojigt!

Det här inlägget postades i Hittat på nätet, Skit jag är trött på att höra. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Varför jag blir förbannad på konspirationsteoretiker

  1. Bengt Hansves aka Bengt Jönsson aka Per-Johan Ohlsson aka Charles Ingvar aka Kapten Snopp aka Kapten Mykonos aka Forestman66 skriver:

    Det var värst vad du verkar .. ”arg och bitter”.. :-O

    • Christine skriver:

      Jaså du lille Bengt, du ger dig inte. Visserligen hade jag ju sagt att du aldrig mer skulle få din skit publicerad på den här bloggen, men regler är ju till för att brytas.

      Ja, jag är arg och bitter. Det beror på två saker.
      Ryktet om min dåliga forskningsetik har spritt sig. Att i en facebook-tråd påpeka att någons källor inte stödjer dess påståenden är en av de värsta förseelser en forskare kan begå…så jag fick sparken.

      För det andra träffade jag en sådan seriös, skötsam och trogen man men tyvärr ville han inte ta i mig vare sig med tång eller asbetshandskar. Har du någon aning om varför?

  2. Larvas skriver:

    Fast bara en person som inte är insatt i 9/11 skulle avvisa det sådär lätt. Varför tar du inte tid och lär dig allas perspektiv innan du avfärdar det?
    Så det råkar bli ”krig” bara 100 dagar efter att bush kom till makten, dom ”råkade” göra en sväng i afghanistan och irak för att säkra lite olja som för övrigt gick till bush själv. Det bara råkade vara minimalt med personer i tornen, det har aldrig varit så få där. Dom bara råkade byta ägare eller vad det var veckan innan. Det bara råkade vara två våningar avstängda. Dom bara råkade falla precis som en kontrollerad rivning. Det bara råkade sprängas lite i husen innan planen ens träffade. Flygplanen bara råkade bära på sig konstiga lådor utanför chassit just den dagen. Bush bara råkade veta om attacken innan det hände, jajamensan bara att titta på tuben. Attackerna bara råkade sluta när det var dags för krig. En organisation som har tillgång till personer som är villiga att spränga sig i luften bara slutar upp sådär en vacker dag. Bara ett fåtal personer tjänade på attacken från första början, hmm konstigt vilka var det nu igen🙂 LOL! En timme efter attacken visste alla vem det var som hade gjort det, jo tjena då det inte fanns något bevis för det.
    Vittnen bara råkade ”försvinna” eller dö på helt sjuka sätt. Påminner lite om månlandningen där alla som arbetade med projektet på nära håll har dött i antingen bilolyckor eller brunnit inne. Eller ännu bättre orginalbanden från månlandningen har bara råkat spelats över, typiskt för om vi hade dem idag skulle man med ny teknologi kunna se om dom var riktiga eller inte, hela skiten skulle kunna vara ur världen. Men dom bara ”råkade” bli överspelade veckan efter den teknologin kom.

    Respektlöst är väl ändå att blint tro på allt media slänger ur sig? Tror du verkligen du blir matat med sanningen även i ett litet skitland som Sverige? Det är ju också fler som inte tror på det än folks som tror på det. Tror det ligger på 49/51 %, 49 % av usas befolkning är så pass korkade alltså.

  3. auuus skriver:

    Tycker att Penn & Teller sa det väldigt bra i sitt Bullshit!-avsnitt om konspirationsteorier. Att de som hävdar att planen var tomma borde testa säga till en familjemedlem att hens pappa egentligen jobbar för CIA och har gömt sig.
    (Skickar igen, för det verkade som att wordpress bråkar med mig)

  4. somsocker skriver:

    Älskar hur du konstaterar det absurda i situationen!

Kommentarsfältet är stängt.