Sluta dalta med idrottare!

Nej, jag har inte glömt bort bloggen, jag lovar. Anledningen till bloggtorkan är en kombination av en till influensa förklädd förkylning som halvt slagit ut mig och att jag numera ägnar en stor del av jobbet åt att skriva, vilket gör att jag har mindre lust med ytterligare ett skrivpass när jag kommit hem. Helt enkelt, jag har vare sig funnit orken eller lusten att skriva, och vid de tillfällen jag har försökt så har det känts som att det bara kommit, ja, skit ur fingrarna.

Hur som helst, h-vetet frös just till is för Alex Schulman (ALEX SCHULMAN för bövelen) har producerat en krönika som är både läsvärd och slår huvudet på spiken:

Så i går tittade jag på ”Skavlan”, Anja Pärson var gäst. Hon berättade att hon bor i Monaco av skattemässiga skäl, och jag noterade att ingen i studion ens höjde på ögonbrynen för detta. Det är ju alldeles normalt att sportstjärnor flyttar till ­Monaco när de börjar dra in pengar. Redan de gamla Björn Borgarna sysslade ju med det och det är ­numera inte det minsta kontroversiellt. Men jag kunde inte ­låta bli att känna mig lite brydd där jag satt i tv-soffan. Det är väl inte att vara solidarisk. Anja Pärson har tagit del av ­Sveriges fria skolgång, den fria sjukvården, hon har ­njutit av den välfärd som ­våra skatte­betalare erbjuder henne. Men så börjar pengarna trilla in och då pilar hon i väg till Monaco. Av ”skattemässiga skäl”.

Är det något jag är trött på så är det det ständiga daltet med idrottare som vi ägnar oss åt här i Sverige. Specialklasser för personer som är begåvade inom musik och idrott? Nemas problemas. Vem vill stå i vägen för nästa Zlatan? Specialklasser för personer med begåvning inom matematik eller biologi? Eru galen? Det är ju elittänk och ett hot mot demokratin. Nationella prov för årskurs tre för att se till att alla uppnår målen? Eru galen, barnen kommer att bli stressade. Fast fram för mer idrott, det enda ämnet med ett uttalat tävlingsmoment, det är ju så bra för barnens psykiska hälsa.
För att inte tala om det faktum att människor som skolats, tränats och vårdats av svenskt välfärdsamhälle tar stålarna och bosätter sig i ett skatteparadis sedan likväl utan att skämmas utövar sina idrotter under svensk flagg. Som Anja Pärson.
Näe, tänk om någon journalist skulle våga sig på att granska de idrottare som utan att ge Sverige något tillbaka tävlar under svensk flagg
DET vore ett reportage värdigt Stora Journalistpriset, det!

Det här inlägget postades i Nyhetskommentarer, Politik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sluta dalta med idrottare!

  1. Brita Planck skriver:

    Jag säger bara word! Och vår kommun ordnar både sång- och idrottstävlingar, men om de ordnar matematik- och uppsatstävlingar (eller ens bara allmänbildningsfrågesport) så har de i alla fall dolt det väl.

  2. Anders skriver:

    Jo, efter alla timmar i kommunala elljusspår, i kommunala skidspår, i ishallar, på fotbollsplaner, ja allt som tänkas kan, så är det lätt att tänka att det t o m är synd om Lotta Engberg i jämförelse.

    http://svt.se/2.27170/1.2604631/lotta_engberg_doms_for_skattefusk

  3. juryprotokoll skriver:

    Tack för tipset om Alex Schumans krönika. Jag hade dömt (haha) ut honom redan. Den var tankeväckande. Måste tänka lite mer kring detta innan jag säger för mycket ogenomtänkta saker (som jag visserligen gillar men ändå). Jag vill börja med att säga att jag inte håller med om att dom (sportstjärnorna) inte ger Sverige något tillbaka. Jag tänker att du då snackar om pengar via skatt, men man kan ge utan att det behöver vara pengar.. Jag tänker att dom ger något annat. Precis som konsten och teatern ger något som inte kan räknas i pengar. Jag tänker att både kulturen och idrotten finansieras via skattepengar vad får vi tillbaka, är det så vi vill tänka? Jag tänker att konsten och sporten ger oss viktiga saker som går utanför ett ekonomiskt tänk. Det gäller även forskning. Med det sagt så tycker jag att flytta ut ifrån Sverige för att slippa betala skatt när man tjänar en stor hög med pengar om dagen är FÖRKASTLIGT. Jag tror att jag skall inleda en utredning och dra vissa inför webbdomstolen… Läser ofta din blogg. Fint att få ett nytt inlägg.

  4. Mats skriver:

    Samma tänk som våra korkade moderater som inte fattar var våra skattepengar går till. Som tror att samhället kommer hålla sig på benen om man sänker skatterna, helt sjukt.

Kommentarsfältet är stängt.