Vett och etikett och hår

Föreställ dig att du på något sätt kommer i kontakt med en person som på något sätt är lite äcklig. Med äcklig menar jag inte sköter sin hygien och till exempel luktar svett, har en andedräkt som stinker död eller dylikt.
Nu är min fråga: Hur skulle du, som ju ändå försöker vara en trevlig och omtänksam människa, bemöta en sådan person?  Jag har lite olika förslag:
1) Eftersom jag inte känner personen så väl tänker jag att det är personen ifrågas eget problem. Jag gör sedan mitt bästa för att härda ut under de stunder vi interagerar.
2) Eftersom jag ändå kommer att interagera med personen en del så bestämmer jag mig för att ta upp problemet med henom. Innan jag gör det tänker jag noggrannt igenom det jag vill säga och anstränger mig för att lägga fram det på ett sådant snyggt sätt som möjligt, i enrum med personen ifråga. Känner jag för att vara riktigt överkurs så mailar jag dessutom Magdalena Ribbings frågespalt för stöd.
3) Fan vilket äckel! Jag drar genast igång en Facebook-grupp där jag outar personen ifråga med namn och bilder. Naturligtvis är gruppen helt omodererad så att diverse hatiska kommentarer om hur äckligt det är med svettiga människor får florera fritt.

Rätt svar, för er som undrade, är 1) eller 2). Så nu vet ni.
Ja, detta är min kommentar till att en person, vi kan kalla honom Idioten, tyckte att det var en bra idé att lägga upp en screencap från Melodifestivalen där en kvinna sträcker upp ena armen i vädret för att heja fram Loreen och blottar -flämt- lite hår! Inlägget gillades fyrsiffrigt antal gånger och delades tresiffrigt antal gånger. Hanna Fridén har sammanfattat allt här och Lady Dahmer har gjort flera inlägg under senaste dygnet.
Jag orkar inte gräva ned mig något djupare i det extremt sjuka i att en hårtofs i armhålan på en kvinna numera ses som något så abnormt äckligt och i stil med typ Belgian Blue eller Frankensteins monster, det finns det andra som har skrivit mycket bättre om. Mitt bidrag till hela diskussionen är att uthängning på detta sätt helt enkelt inte är okej, oavsett! Även om vi för diskussionens skull skulle låtsas som att en hårig armhåla på ett kvinnfolk är bland det mest abnorma och äckliga som finns (vilket det inte är) så är INTE det någon ursäkt för att hänga ut och håna personen ifråga. Punkt slut.

Det här inlägget postades i Feminism, Nyhetskommentarer och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Vett och etikett och hår

  1. Amanda skriver:

    Det är också så konstigt att många motiverar sitt hån med ”men om hon väljer att inte raka så får hon skylla sig själv”, att vara kvinna och inte göra något med sin kropp är alltså abnormt och förtjänar spott och spe men en man som avstår samma sak är fullt normal och inget som ens behöver kommenteras.

  2. Übereil skriver:

    Hela situationen får mig att tänka på den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=AAUq_-bFzX8&feature=related

  3. Annika skriver:

    Så gammal är jag att jag minns de håriga armhålorna och orakade benen på både killar och tjejer i tonåren. Som resenär i USA tidigt 80-tal (var då 20nånting) märkte jag efter ett tag att folk tittade väldigt på mina ben. Nu har jag väldigt ljust hår, men benhåren är/var mycket långa, 4-5 centimeter. Skönt, tänkte jag, och frös aldrig 😉

    En dam vi bodde hos ställde fram en flaska raklödder och en engångshyvel i badrummet. Min syster och jag förstod ingenting. Någon dag senare sa damens man att ”kvinnor har inte hår på benen”. Tydligen var vi äckliga utan att fatta det.

  4. Så sant! Det är läskigt hur detta bevisar hur samhället ser ut idag…

  5. auuus skriver:

    Får sådan huvudvärk av det här, verkligen. Och alla idioter som går in och ska vara typ ”goda” och bara ”alltså, jag gillar ju inte hår, men folk får ha det om de vill”. Jävla typer som helt missar vad det handlar om..

  6. Bra inlägg du skrivit – helt rätt! Jag svarar på frågor om vett och etikett i min blogg, skriver aldrig om något eget tyckande eller inlägg. Men detta gjorde mig vansinnig, jag ändrade på detta igår.. Vad är det för obegåvade personer som hänger ut en bild på en tjej som bara var sig själv?
    Jag bryr mig inte om hur du ser ut eller klär dig, det är varje människas ensak. Min smak är min ensak, men jag skulle aldrig påstå att någon annan inte duger!
    Att hänga ut en person på nätet för att hon inte rakat sin armåla är bedrövligt låg nivå! Nätmobbing är det närmsta man kan kalla det, läser man kommentarer till detta så inser man att en del personer tror sig kunna skriva eller vräka ur sig vad som helst. Jag blir SPYFÄRDIG över denna låga nivå en del verkar befinna sig på.
    Läs gärna mitt inlägg: http://blogg.vett-och-etikett.com/gnalla-pa-har-under-armarna-pa-melodifestivalen-lagg-av-att-hana-tjejen-ni-far-mig-att-ma-illa/

  7. 2000aldrig skriver:

    Dagens i-landsproblem: Håriga armhålor

    Bilden av vilka som förfäras av kroppsbehåring

    http://bit.ly/zXOtvH

  8. Ping: Vad är det som provocerar med en hårig armhåla? « Feministbiblioteket

  9. Både ”armhålemobbingen” och hela melodifestivalshysterin i sig har en i mina ögon ganska obehaglig underton: Att många svenskar lever så estetiskt, intellektuellt och engagemangsmässigt utarmade liv att ”Schlager-Dannys vredesutbrott” eller kvasimisogyna hatkampanjer mot en hårig armhåla upphöjs oemotsägliga, allomfattande folkrörelser.
    Jag håller helt med om ditt inlägg, att fara ut i personangrepp mot en person för att denna uppvisar en normal kroppsbehåring är befängt. Mina egna fördomar säger mig dock att ett uppskruvat intresse för melodifestivalen samvarierar personlighetsmässigt med antiintellektualitet, konformism och smala, normativa utseendeideal.

Kommentarsfältet är stängt.