Helghumor

Jag skulle så gärna vilja blogga om AstraZeneca (kort version: Jag är chockad, men inte förvånad över deras beslut. I saw that one coming), om biologiska könsskillnader eller göra som mina favoritbloggare gör och skriva lite om klass, men hittar inte riktigt orken att formulera mig. Så nu blir det lite humor istället.

Underbara Clara har gjort ett inlägg om hur hon som elvaåring med spirande modeintresse hittat en stil i en tidning hon ville efterlikna. Stolt memorerade hon vad stilen hette och förklarade sedan stolt för sina föräldrar att hon ville se ut som en pilsk lolita.

Detta fick mig att tänka på ett gammalt barndomsminne. Jag tror jag gick i lågstadiet när TV-serien Varuhuset visades på SVT. I ett av avsnitten blev en kvinnlig karaktär kallad luder. Till saken hör att hon faktiskt försörjde sig på att sälja sexuella tjänster, men vad jag minns så fattade inte jag det (oskyldig som jag var). Jag visste inte vad ett luder var så jag frågade mamma. En gatflicka svarade hon. Jaha, tänkte jag alltså en tjej som är hemlös och bor på gatan. Visserligen kunde jag inte fatta vad det var som var så skamfyllt med det, men i alla fall. Några dagar senare blev jag arg på min lillasyster, och i ilskan bestämde jag mig för att pröva mitt nya skällsord. DITT LUDER! utbrast jag argt. Sedan blev jag MYCKET förvirrad när mamma kom rusande från ingenstans och frågade varför jag kallade min lillasyster för så hemska saker. Vadå hemskt, jag hade ju bara antytt att hon var hemlös? Jag minns inte hur det hela klarades upp, men jag antar att mamma fick förklara lite mer noggrant vad det innebär att vara gatflicka…

Ett annat exempel är min kompis L, som började käfta med sin pappa när hon som barn var ute på stan med honom. Efter ett tag tappade pappa tålamodet med sin uppkäftiga dotter och kallade henne för ”din lilla näbbgädda”. L bestämde sig för att ge igen med samma mynt, genom att kalla honom för en annan fisk som hon, utan att fatta varför, hade förstått inte var roligt att bli kallad och skrek över hela gatan: Och du! Du är en TORSK!!!
Pappan blev inte glad…

Det här inlägget postades i Humor, Navelskåderi och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Helghumor

  1. Visselpaj skriver:

    Så himla omedvetet träffsäkert roligt av de små barnen. Hihi.

  2. Hahahahaha!
    Åh, påminner mig om den gången min lillebror ropade till mamma att jag och min första pojkvän (vi var 13) hade oralsex mitt på gatan när vi kysstes. ^^ Han var 7, visste att oral betydde nånting med munnen och att sex var något som vuxna hade när de tyckte om varandra – tadaa! Logik.

Kommentarsfältet är stängt.