V6: American Pie -en feministisk film

Temat för bloggutmaningen vecka 6 denna vecka är humor. Och vad passar då bättre än att skriva några rader om en av mina favoritfilmer, nämligen tonårs-snuskkomedin American Pie?

Men vänta nu…Sa verkligen Forskarfeministen att den ganska grabbiga komedin American Pie är feministiskt? Och kallade den för favoritfilm? Har hon förlorat förståndet helt? Svaret på frågorna är ja, ja, och nej (eller, det där sista kan väl diskuteras det medges). Fast okej, jag ljög. Det är väl klart att American Pie inte är feministisk. Jag menar, den är ju trots allt en produktion som handlar om ett grabbigt grabbgäng som mest av allt vill knulla, och om den uppfyller Bechdeltestet gör den det med minsta möjliga marginal. (Uppriktigt sagt var det så länge sedan jag såg den så jag minns inte exakt. Ska också säga att medan jag skrev det här inlägget med filmens wikipediasida i ett annat fönster för att få alla namn etc. rätt. Om det är något jag minns fel så rätta mig gärna). Den är extremt heteronormativ i sin syn på sex och oralsex ses inte som sex (hur någon kan kalla sig oskuld eller säga att hen aldrig har haft sex när personen ifråga regelbundet har oralsex övergår mitt förstånd).
Och ändå. Ändå så lyckas filmen med att utmana könssterotyper på ett sätt man sällan ser på film. Ja, jag skulle faktiskt våga påstå att American Pie är bättre än de flesta filmer i det avseendet. Filmen må har hur låg och plump humor som helst men efteråt satt jag med en varm känsla i magen. Jag kände mig inte äcklad eller nedvärderad, något jag tyvärr kan göra när det gäller sexskämt eftersom folk alltför ofta inte ser skillnad på sex och sexism. Jag kände mig glad.

Hur som helst. Filmen handlar om ett gäng killar, Kevin, Oz, Jim (huvudpersonen), Finch och Stifler som går sista terminen på high school. Efter att en riktigt ”tönt” påstår att han blivit av med oskulden på en fest ingår gänget en pakt om att de ska ha knullat innan de tar examen. På vägen dit sker naturligtvis en hel del…incidenter bland annat när Jim kör in snorren i en paj (därav titeln på filmen) för att känna hur det känns att ha sex. In i det sista ser det mörkt ut för killarna. Oz, som är en stor sportfåne, går med i kören där han med viss framgång stöter på en tjej. Tyvärr visar det sig att han inte kan delta i en stor körtävling tillsammans med henne då det visar sig att den krockar med en lacrossetävling. Jim skämmer ut sig fullständigt genom att få för tidigt utlösning två gånger i rad när skolans hetaste utbytesstudent vill ha sex med honom. Detta sänds dessutom på skolans intranät så att alla kan se. Utskrattad i hela skolan bjuder Jim bandtönten Michelle att gå med honom på avslutningsfesten eftersom hon verkar vara den enda som inte sett filmen.
Finch har försökt sprida ett rykte om sig som en riktigt hingst i sängen och en förfinad gentleman, men efter en incident där Stifler har lagt laxermedel i hans mat och han tvingas använda tjejtoan är hans rykter förstört. Kevin har sin stadiga tjej, Vicky som vägrar ha sex med honom innan han sagt att han älskar henne. Till slut bestämmer de sig för att de ska ha sex första gången på avslutningskvällen.

Jaha, okej men var kommer den där så kallade utmaningen av könsrollerna in då? Var är det den här filmen lyckas göra det som få andra filmer klarar av? Jo, jag skulle säga fram emot upplösningen av filmen.

I sista minuten ändrar sig Oz och bestämmer sig för att delta i sångtävlingen istället för lacrossetävlingen. Och inte nog med det hans kompisar dyker upp och hejar på honom! Oz, som fram tills dess rört sig i en väldigt manlig och grabbig värld, sporten, har brutit mot det som förväntats av honom och gått med i kören, något som ses som a) kvinnligt b)töntigt (en inte alltför långsökt gissning är att b) hänger ihop med a) dessutom). Och inte nog med det, när han väl tvingas välja väljer han till slut kören och får stöd av sina vänner för det. Han och hans körtjej går på sedan på avslutningsfesten tillsammans. Han berättar om pakten för henne men säger sedan att det inte spelar någon roll för honom för att vara med henne får honom att känna sig som en vinnare i vilket fall. Det slutar med att paret har sex, men då Oz träffar sina ”grabbiga” killkompisar dagen därpå förnekar han att något skedde. Istället för att överdriva sin sexuella eskapader så underdriver han. Sex är inte längre något han behöver skryta om för att hävda sig.
Under balnatten visar det sig att killen som påstått sig förlora oskulden i början av filmen, Shreman, inte alls gjort det, utan istället tillbringat natten med att prata med tjejen ifråga. När hon får reda på vilka rykten han har spritt upplyser hon hela skolan om lögnerna och avslöjar dessutom att Sherman brukar kissa på sig när han blir nervös. Detta avslöjande får Sherman att ja, kissa på sig.
Jim genomlider en kväll tillsammans med bandtönten Michelle som inleder varje mening med ”this one time, at band camp”. Jim lyssnar med ett halvt öra fram tills att Michelle säger ”this on time, at band camp, I stuck a flute in my pussy”. Sedan frågar hon honom ifall det är dags att knulla än och avslöjar att enda skälet till att hon gick med att gå med honom på balen var för att hon sett hans pinsamma video och ansåg att han var ”ett säkert kort”. Väl uppe i sovrummet visar det sig att Michelle är allt annat än tönt och vrålar ”say my name bitch! Say my name”. När Jim vaknar nästa morgon har Michelle redan dragit varpå Jim utbrister ”Hon utnyttjade mig. Coolt”. Den trista bandtönten Michelle visar sig alltså vara ett riktigt, ja vilddjur. Hon blir inte förförd utan hon visar sig vara den som förför, och tackar bara ja till killar som hon anser vara ”säkra kort”. Hon finner sig inte i att Jim glömmer hennes namn utan tvingar honom att säga det. Hon klänger sig inte fast vid Jim, glad att något ville ha henne, utan lämnar honom att vakna upp med en lila plastdinosaurie. När var senaste gången en tjej betedde sig så på film?
Finch är ensam på avslutningsfesten och vandrar planlöst runt då han träffar Stiflers mamma i som sitter ensam i ett rum och dricker whiskey. Efter att Finch frågar om det är single malt svara mamman jakande och att den är ”18 år gammal. Precis som jag vill ha dem”. Det slutar med att Finch och Stiflers mamma har sex på ett biljardbord. När Stifler kommer in morgonen därpå och ser dem svimmar han. Hur ofta ser man en äldre kvinna som har sex med en yngre man på film?
Kevin och Vicky har sex, och Kevin säger att han älskar henne. När de vaknar dagen därpå säger Vicky ändå att hon vill göra slut eftersom de kommer att gå på college så långt ifrån varandra. Kevin säger att han menade vad han sa när han sa att han älskade henne, men att han ändå håller med och de gör slut.

Sportkillen vågar finna nöje i det som ses som kvinnligt och töntigt och inser att han inte behöver ha haft massor av sex för att vara cool, bandtönten visar sig vara ett vilddjur i sängen, den klängiga flickvännen visar sig inte vara så klängig och en tonårskille förför sin kompis mamma. American Pie må vara en billig Hollywood-produktion med en humor så låg att Glocalnet framstår som Eiffeltornet i jämförelse. Men den har också värme och är, ja faktiskt, riktigt normbrytande. Se den!
(Observera dock att jag bara pratar om den första filmen.)

Det här inlägget postades i Feminism, Sex. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till V6: American Pie -en feministisk film

  1. MarySaintMary skriver:

    Precis som du så var det länge sedan jag såg den, men jag vill minnas att jag också gillade slutet och tyckte det var normbrytande. Speciellt minns jag ju Michelle förstås. Alyson Hannigan, underbara kvinna.

  2. auuus skriver:

    Jag älskar de tre första American Pie-filmerna just därför, och för att de låter kvinnor ha en egen sexualitet. I första filmen snackar Vicky och hennes kompis Jessica om sex utifrån sina egna perspektiv snarare än någon mans, och Michelle har ju en egen sexuell lust.
    Sen fokuserar de snarare på kärlek än på sex. Nu menar jag ju inte att de säger att kärlek är enda sättet att ligga på, utan mer att det är en fin historia om både parkärlek och vänkärlek, och jag är en sucker för sådant. De fyra sista filmerna är mycket värre, då de bara cyniskt handlar om killar som vill ha sex, och tjejer som bara är typ recievers av deras kukar..

    • Christine skriver:

      Sen fokuserar de snarare på kärlek än på sex. Nu menar jag ju inte att de säger att kärlek är enda sättet att ligga på, utan mer att det är en fin historia om både parkärlek och vänkärlek,

      Bra poäng! Jag tycker också att det här innebär att killarna går från att se tjejer som sexobjekt som mest finns till för att de ska uppfylla sin pakt som till jämlika partners. Detta är kanske framförallt synligt i fallet med Oz, som går från väldigt grabbig till att helt förkasta pakten och sedan förneka att han ens haft sex.

  3. FumikoFem skriver:

    Förutom allt det negativa du tog upp om filmen så lägg till att den var en stor bidragande faktor till att mynta begreppet ”MILF”.

  4. Visselpaj skriver:

    Gillar också American Pie. Michelle rocks!

  5. Foxears skriver:

    American Pie är underbar! Det mest underbara är ju att en uppföljare, med originalskådespelarna, har premiär i april! Har redan höga förväntningar ^^

    American Reunion: http://en.wikipedia.org/wiki/American_Reunion

  6. Ping: V. 2 – Humor « Vecka 6

Kommentarsfältet är stängt.