Fler förhoppningar inför 2012

1)Att detta blir året då människor slutar sätta likhetstecken mellan kroppstyp och grad av sundhet. Tänk om vi alla kunde lära oss att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att avgöra hur frisk, sund och välmående en människa är utifrån hur personens kropp ser ut. Jag vet, det är svårt framför allt som vi alla har fått lära oss att fet=osund soffpotatis per definition, smal=sund, hälsosam och lycklig fast inte FÖR smal för då har man anorexia/annan sjukdom och måste äta mer och för guds skull du får absolut inte äta viktväktarnas frysta matlådor du som är så smal (en mager kompis till mig fick höra det här rådet från en JOBBARKOMPIS. Jag skämtar inte).
Såhär är det: Hälsa är mer än en siffra. Hälsa är mer än formen på ens kropp. Du kan inte se en persons blodtryck, kolesterolvärde, kondition, järnvärde, vitamin B12-värden etc. genom att titta på personen ifråga. Du kan inte heller se varför en person ser ut på ett visst sätt. En person kan vara tjock på grund av ohälsosam livsstil med mycket fet mat och lite motion eller på grund av andra orsaker. En person kan vara smal på grund av ohälsosam livsstil med mycket kaffe och cigaretter och ingen riktig mat eller av andra orsaker. En person kan vara tjock och fysiskt aktiv. En person kan vara smal och fysiskt inaktiv.
De perioder jag har varit som smalast har varit de perioder jag har mått som allra sämst. Jag var smal för att jag mådde för dåligt för att äta ordentligt. Att jag gick upp i vikt hade att göra med att jag mådde bättre och kunde leva en -håll i er nu- mer hälsomsam livsstil.

2) Att detta blir året då människor inser att det inte är okej att (oombedd) kommentera en annan människas kroppsform eller matvanor.  Inspirerat av kommentarerna till detta inlägg. Läs också gärna här och här.

3) Att psykisk hälsa börjar ses som lika viktigt som fysisk. Detta gäller rent allmänt, men hänger också samman med ovan. Det vill säga att människor inser att det inte är okej att få människor att må dåligt över sin kropp och sitt utseende i ett taffligt försök att få dem ”leva mer hälsosamt”. Det är inte hälsosamt att skämmas och må dåligt över sin kroppsform. End of story. (Personer som föreslår straffskatt för överviktiga -antecknar ni?).

Är det förresten någon som tror att dessa förhoppningar kommer att slå in? Jag kan säga att jag gör det inte. 2012 -överraska mig!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fler förhoppningar inför 2012

  1. Julia skriver:

    Jag skriver under, jag.

  2. MarySaintMary skriver:

    Håller med. Är ju väldigt smal själv och har aldrig tränat i hela mitt liv och är jävligt GLAD över att folk inte ger mig en massa kommentarer om att jag faktiskt är ohälsosam och borde göra si eller så. För folk ser inte att jag är ohälsosam, liksom.

  3. Visselpaj skriver:

    Mycket bra saker du valt att ta upp. Hoppas kan man alltid göra.

    • Christine skriver:

      Tack! Hade en lång twitterdiskussion om detta igårkväll så jag kände att det var dags att posta lite.

Kommentarsfältet är stängt.