Miljönämnd blir årets förvillare

Vetenskap och Folkbildning har idag utsett TV-programmet Hjärnkontoret till årets folkbildare, med hedersomnämnade till Skeptikerpodden och Karin Bojs på DN (varför har inte hon vunnit hela klabbet redan kan man fråga sig? Jaja.) Till 2011 års förvillare utsågs Miljönämnden i Mora och Årsa (här och här). Som grund till utmärkelsen ligger deras beslut att tvinga mobiloperatörerna samt statliga Telecom att flytta sina master eftersom en (1 !) person var drabbad av elallergi. Jag har skrivit mer om detta här.
Egentligen kan man inte göra så mycket annat än att gratulera nämna miljönämnd till ”utmärkelsen”. Det finns dock en liten grej som jag har funderat på i den här historien, och jag har inga som helst belägg för att det verkligen ligger till på det här sättet men: Skulle det kunna vara så att allting är en bluff? Jag tänker såhär: De med elallergi är sjuka. Deras symptom är verkliga, inte inbillade, och detta skulle jag har förtydligat i tidigare inlägg.  Personer med påstådd elallergi förtjänar att tas på största allvar. Det är bara det att de upplevda besvären inte beror på el. I blindtest efter blindtest misslyckas personer med elallergi att avgöra ifall det finns el närvarande eller inte. Och då tänker jag såhär: Skulle det kunna vara så att miljönämnden aldrig tänkte kräva att någon tog bort mobilmasterna? Att beslutet bara var ett spel för galleriet, för att hålla den drabbade personen lugn? (Enligt vissa källor verkar personen vara ganska rättshaveristiskt lagd, läs mer här)

Efter vad jag har fått erfara har denna strategi nämligen tillämpats på andra platser. OBS! Detta kan givetvis vara en klintbergare OBS!. Efter vad jag har hört hade man ett tag problem med med en person som påstod sig vara elallergiker i ett hus som inhyser ett av Sveriges högsta beslutande organ (ni får själva räkna ut vilket😉 ). Hur som helst, man tog tid några eltekniker som fick dra om lite ledningar. Personens besvär försvann. Men eftersom nu sladdarna var placerade på ett icke-optimalt sätt fick teknikerna komma tillbaka, i största hemlighet givetvis, och dra tillbaka ledningarna till deras ursprungliga positioner. Den drabbade personen fick givetvis inte reda på detta, och inga klagomål har hörts. Som sagt, detta kan vara en klintbergare men det var ju på sätt och vis en bra lösning på problemet.

Jag har som sagt inga som helst bevis eller ens indicier på att det faktiskt ligger till på det här sättet, det är bara det att hela historien är så sjuk så jag har svårt att tro på att den är sann!

Uppdatering: Martin Rundkvist, ordförande i Vetenskap och Folkbildning, svarar nedan.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Miljönämnd blir årets förvillare

  1. Martin R skriver:

    Miljönämnden försökte få EU-domstolens stöd i ärendet. Det var inte fejk.

    • Christine skriver:

      OH SHIT😦 Ska också säga att jag egentligen inte trodde det, men som jag skrev historien var så sjuk att jag knappt kunde tro på den. (Och för att vara övertydlig, jag försökte inte anklaga er från VOF för att ha varit dålig på att kolla upp era källor eller så, det vara bara det att jag funderat på detta scenario och ville skriva ned det).

  2. Väl skrivet!
    Jag gillar hur du framför det faktiska lidandet som ”elallergiker” genomgår. Detta är minst lika viktigt att uppmärksamma som det faktum att det sannolikast rör sig om ett betingat somatoformt syndrom. Så länge det finns ett lite vagt medhåll från politiker- och myndighetshåll om att ”el” och ”mobilstrålning” är farligt så riskerar detta att flytta fokus från de faktiska orsakerna till att många de facto mår dåligt.

Kommentarsfältet är stängt.