God fortsättning och lite länktips

God fortsättning får man väl säga idag va? Det var lite debatt igår på Facebook ifall man ska börja säga God Fortsättning redan på juldagen eller om det fortfarande är God Jul som gäller då. Såhär i mellandagarna orkar man ju knappast skriva ihop några blogginlägg värda namnet, eller hur (att jag däremot ska försöka skriva ihop kappan till en avhandling är en annan femma)? Så vad passar då bättre än att ge lite länktips istället?

RFSU:s generalsekreterare skriver bra om att Sverige bör göra mer för att underlätta för kvinnor som vill komma hit för att göra abort, både genom att sprida kunskap om möjligheten och genom subventioner. Det jag undrar över är om det här skulle finnas någon möjlighet för ideella aktivister att hjälpa till? Att översätta info om vår abortlagstiftning och försöka sprida den via ideella organisationer eller politiska partier borde vara något som aktivister kan hjälpa till med. Jag har ju…en del annat att syssla med (se ovan) under närmsta tiden men a) man kan ju inte jobba jämt och b) det kanske finns andra som skulle vara intresserade?

Om ni inte redan följer bloggen Skepchick.se (eller för den delen det engelska originalet Skepchick.org) så ska ni göra det omedelbart (och nej, det säger jag inte bara för att jag har haft äran att gästblogga där). Nyligen skrev Felicia ett bra inlägg om förlossningsbesvär (ett inlägg som kom sig av en twitterkonversation där bland annat jag deltog) och vikten att visa respekt för kvinnors berättelser (detta oavsett vilket kön du tillhör!). Helt enkelt, om du inte vet vad du pratar om är det bättre att vara tyst. Och kanske vi alla kunde sluta upp med att sätta likhetstecken mellan naturligt och bra?

Ett annat väldigt bra inlägg på Skepchick-bloggen, skrivet av Charmkvark hittar ni här. Charmkvark avhandlar här ”hälsogurun”  Sanna Ehdins ”flirt” med mobiljätten Sony Ericsson. För er som inte vet vem Sanna Ehdin är (ni har inte missat något) så är hon fil. dr. i immunologi som nu har sadlat om, börjat ägna sig åt diverse ovetenskapliga läror, och försöker kränga ut hälsoråd baserat på detta i diverse böcker och bloggar. Hennes ”hälsoråd” är som bäst overksamma och som värst rent ut hälsovådliga (har man klumpar i brösten rekommenderar Ehdin att dricka olivolja -GAAAAAAAH). Ehdin är dock inte sämre än att hon kan ta emot priser av mobiljätten Sony ericsson (mobiltelefoni är skadligt enligt henne) samt samarbeta med Big Pharma när det finns lite kosing att tjäna. Läs mer om det senare i ett annat inlägg av Chamkvar här. Ni kan också läsa mer om Ehdin här och här.

Ja, och så finns två av mina favoritbloggare, A sorta mission och Visselpaj numera på twitter: A sorta mission Visselpaj Följ! Läs också Visselpajs genusanalys av Kalle och hans vänner här.

Tänkte också ta upp två små administativa saker om bloggen på samma gång. Jag har vid ett tillfälle fått kommentaren att det är trevligt med lite mer vardagsbetraktelser. Jag har ju sedan tidigare en kategori som heter Navelskåderi som är tänkt för just anekdoter ur mitt tråkiga lilla liv. Så varför inte skriva lite mer vardagsbetraktelser? Alltså, jag tänkte inte omvandla bloggen till min dagbok och beskriva vad jag åt till lunch, däremot så kan ni se fram emot fler inlägg om forskning, feminism, vetenskap osv. som tar sig avstamp i mina personliga erfarenheter. Samt ett och annat inlägg som är ren navelskåderi (filar nu på ett inlägg om klädstilen skiljer sig åt mellan nutritionister, molekylärbiologer och gröna biologer -spännande va?).
Den andra grejen jag ville ta upp var detta med vilka som får kommentera. Jag försöker ha hyfsat högt i tak, och du kommer inte bli blockad bara för att vi har helt olika åsikter, så länge du håller dig någorlunda i skinnet (de flesta fattar själva vad det innebär). Har du däremot blivit blockad så har du blivit blockad. Alltså, du kommer inte få din skit publicerad bara för att du använder annan e-mail, annat namn, eller annan IP-adress. Det enda som händer är att det nya namnet/mail-adressen/IP-numret också blir blockade. Visst, vill du fortsätta spamma mig är det helt upp till dig, men jag tänker att det finns bättre saker att ägna sig åt.
(Däremot så kan jag till viss del förstå lockelsen i att bete sig som ett svin på internet, eftersom jag själv gör det till och från -nöff nöff. Om du har betett dig illa, blivit blockad men sedan bett om ursäkt och skärper dig så är jag inte den som är den.)

Det här inlägget postades i Bloggar jag läser, Hittat på nätet, Navelskåderi, Reproduktiva rättigheter. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till God fortsättning och lite länktips

  1. Visselpaj skriver:

    Tack för länkning! Nu ska jag ge mig ut i det regniga annandagsdiset med ett leende på läpparna tack vare det.

  2. Martin Grape skriver:

    Jag förstår inte alls varför du motsätter dig likhetstecknet mellan ”naturligt” och ”bra” (oftast i betydelsen ”nyttigt”), exempelvis är ju arsenik helt naturligt och det vet vi ju alla hur bra/nyttigt det är…😉

  3. Sanna Ehdin skriver:

    Hur skulle det vara om Forskarfeministen kollar upp sina uppgifter och inte sprider irrläror – bara för att du inte tycker om mitt budskap?
    1) Jag är inte lierad med Big Pharma – gick ur styrelsen för Ellen AB i våras och de har samarbete med läkemedelsindustri i Asien. http://www.ellenab.se/
    2) Mobiljätten Sony Ericsson har inte gett mig något pris, däremot har bloggen ”En lagom dos grönt” haft en omröstning om Sveriges bästa gröna bloggar och läsarna röstade fram min. Den bloggen lottade ut ”gröna priser” bland de som röstade, dvs miljövänliga alternativ o bl a från Sony Ericsson, men det var helt fristående. Mobilstrålning är skadligt, det är ren fakta, men rätt använt (handsfree) och i mer begränsad omfattning fungerar det. http://www.enlagomdosgront.se/sverigesbastagronabloggar/
    3) Jag har aldrig sagt att man ska ta olivolja mot klumpar i bröstet, det är där påhitt och en spridd lögn av Larhammar & Co o föreningen VoF. Däremot har jag sagt man ska alltid uppsöka läkare om man har knölar i bröstet för att utvärdera vad det är. Och att fiskoljan med sin essentiella omega 3-fettsyror gör bröstvävnaden mjuk, varvid det är lättare att upptäcka knölar i bröstet för en tidigare diagnos = ger ökad överlevnad. Det sa jag på föreläsningar för ca 10 år sen… Att forskning visar att Grekiska kvinnor, som i snitt intar 20 liter olivolja per år, har halverad risk för bröstcancer är en annan sak eftersom det handlar om förebyggande verksamhet.
    Jag brukar inte bemöta detta, men eftersom dessa lögner tydligen fortfarande har ett liv skriver jag här. Ovetenskaplig? Ja, det faller på den som säger det tydligen…

  4. charmkvark skriver:

    @Sanna: Vet inte varför du svarar här istället för på Skepchick.se.🙂 Jag som skrivit allt detta finns ju där. Men okej. Som svar på din kommentar:

    Du hade aktier i Ellen och satt i styrelsen. När ni inledde ett samarbete med en läkemedelsGIGANT sköt aktierna i höjden. En sån gigant som du spytt galla över i stor omfattning. Du fick nog en del härliga slantar tack vare det samarbetet. Du rådde även andra att köpa aktier. Ja, du gick ur styrelsen i våras. Vad har det med saken att göra? Min poäng är att du gärna verkar säga ”a, b och c är dåligt!”, men när det gäller sådant som gagnar dig själv så är dessa moralkakor oviktiga. JAG tycker inte att det är något fel med att samarbeta med stora läkemedelsföretag, det ska tilläggas. Ej heller att tjäna pengar på detta. Det är du själv som sagt hur dåligt allt detta är. Ser du inte någon motsättning i det här? Det svarar du nämligen inte på i din kommentar.

    När det gäller bloggpriset förstår jag inte varför man som mobilkritisk vill vinna en tävling som sponsras av ett mobilföretag. Det är obegripligt. Du sammankopplar dig själv med dem, som enligt dig är oetiska och säljer livsfarliga produkter. Själv skulle jag aldrig vilja vinna en tävling som ditt företag sponsrade, då jag anser att du utsätter folk för livsfara. Även om det inte var DU som höll i tävlingen.

    Angående klumparna i brösten använde jag denna källa: http://www.anst.uu.se/dla05000/pseudovetenskap.html Men i ärlighetens namn har du gett så många hälsofarliga råd, vem kan hålla räkningen?😦 Jag förstår att du säkert menar väl och vill människors bästa. Men jag önskar du kunde tänka efter lite. Inte posta varenda länk du hittar på din blogg, inte göra vetenskap av din magkänsla och framförallt försöka vara lite mer öppen. Ja, öppen. Öppen för att du kanske inte sitter på facit. Öppen för att det du ser som ondska kanske faktiskt är nåt bra. Och öppen för att ta in rapporter som visar sånt som inte överensstämmer med din världsbild.

    Ser fram emot att du svarar på detta!

  5. Cajsa Lisa skriver:

    Jag är rätt trött på Sanna Ehdin. Men eftersom hon fortsätter att framgångsrikt sprida ovetenskap så måste vi väl fortsätta motrörelsen. Vi kan nog aldrig omvända de redan frälsta, men kanske finns det en chans att sprida sanning till dem som ännu inte tänkt efter. (avsiktligt högtravande mening, så kallad dubbelironi)
    Jag ser däremot mycket fram emot inlägget om klädstilen hos nutritionister, molekylärbiologer och gröna biologer.

  6. meundervisning skriver:

    Det skulle förvåna mig mycket om vi fick se något svar från Sanna Ehdin här…:-/

    • Christine skriver:

      Vi får väl se😉 Tycker att det var intressant att hon svarade på mitt inlägg, där jag bara länkade till Skepchick. Varför inte svara dem direkt?

  7. Ping: Året som gått | Forskarfeministen

  8. Ping: Hur saker och ting hänger ihop | Forskarfeministen

Kommentarsfältet är stängt.