Hej Maria Settergren

Din fantastiskt välskrivna artikel på Newsmill var verkligen en ögonöppnare för mig. Jag ska genast rekommendera alla jag känner att läsa den.
Till exempel så hade jag liksom inte insett förut faran med att män och kvinnor pinkar på samma toaletter, vilket vi gör bland annat på jobbet och hemma hos mig. Jag hade tvärtom sett detta som ganska bra, jag menar på jobbet har jag ju två toaletter att välja på istället för en vilket hade varit fallet ifall den ena varit reserverade för kvinnor och den andra för män, men nu inser jag att dessa toaletter kommer att bidra till samhällets undergång. Jag sitter dock i lite knipa här hemma, för att jag har inte råd att skaffa större lägenhet med fler toaletter. Förlåt! Jag menar verkligen inte att bidra till samhällets undergång.

Jag undrar lite dock det där du säger om att polisen och militären är avskaffad? Inte för att jag vill ifrågasätta någon som uppenbarligen är så klok och påläst som du, men stämmer det verkligen? Miltären har ju till exempel en hemsida här  här, och polisen har en här, , och igår hörde jag en radiodebatt om en tjej som bar slöja och som nu skulle utbilda sig till polis, så det verkar ju i alla fall pågå viss utbildning av poliser här i Sverige. Jag får liksom inte detta att gå ihop med att polisen skulle vara avskaffad? Oj, då läste visst fel! Det var ju konstigt eftersom jag ska vara bättre på att lära barnen språk och så. Du sa ju bara att polisen var mjuk, inte avskaffad. Hoppsan, jag måste ha missat att deras batonger och pickadoller var utbytta mot skumgummirör och vattenpistoler. My bad!
Skulle också vilja råda dig att skriva till DN och klaga. Du skriver så klokt om att män har lättare att lösa tekniska och logiska problem på grund av evolutionen, men den lögnaktiga tidningen DN rapporterar om att några så kallade forskare har kommit fram till motsatsen.

Sedan har jag ett litet meddelande till alla testosteronstinna hannar som båda är mjuka och hårda, bra på att knulla och som köper rosor med mera och som jag enligt uppgift tänder på: Jag vet att ni vill ha en rundrumpad tös som jobbar inom vården, samt lagar mat och stryker skjortor. Jag vill härmed bara förtydliga att min rumpa är av naturen platt. Dess form är alltså inget feministiskt statement. Tvärtom har jag i perioder försökt vidta åtgärder för att få den rundare men den GER sig bara inte. Jag är hemskt ledsen.  Däremot så jobbar jag på ett medicinskt universitet, vilket kan räknas som inom vården med extremt god vilja. Dessutom så kan jag säkert lära mig stryka skjortor och laga mat. Har jag chans på er, trots att jag kallats slätbaken av min familj?
Jag menar, jag vill ju verkligen inte sitta med en unisexvarelse och konkurrera om allt tills jag skiljer mig.
Med vänlig hälsning

En före detta feminist som skådat ljuset

Ps. Jag har inget behov av att prova illegala substanser (jag menar, jag dricker knappt alkohol nuförtiden), men för er som gillar att röka på kanske det kan vara idé att fråga Maria Settergren var hon har fått tag på sina grejer. Det verkar vara häftiga saker, om jag säger så.

Ps 2: Med anledning av mitt inlägg igår har jag ett liten förfrågan: Om ni ser någon av de där mjuka, mesiga männen så kan ni väl skicka dom hitåt, va?

Ps 3: Det där jag skrev om att jag rekommenderar alla jag känner att läsa artikeln? Det står jag fast vid. Jag tar däremot inget som helst ansvar för eventuella skador som uppstår av för mycket skrattande.

Det här inlägget postades i Feminism, Humor, Ironi och satir. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Hej Maria Settergren

  1. Visselpaj skriver:

    Haha! Ja, det går inte att göra annat än att skratta när man läser hennes artikel. Jösses, samhällets undergång alltså. När hon säger ”det finns inga könsroller längre” så tänker jag ”Yeah, ironi hoho! Nej, men… vänta här nu…?”
    Gillar ditt roliga svar också. =) Dock så skrev hon ”polisen är mjuk” (inte avskaffad), men sedan var hon slarvig när hon skrev ”militären är avskaffad” då jag antar att hon menar allmän värnplikt.

  2. Martin Grape skriver:

    Det är sånt här som här på internet brukar kallas för ”pwnage”😉

  3. asffg3 skriver:

    du vet att den där undersökningen visar att alla blir bättre på matte i ett ”bättre” samhälle, grafen går uppåt för båda så män är fortfarande bättre på matte än kvinnor. Det jag stör mig mest på är att många vill så hemskt mycket se det dom vill så dom ignorerar allt annat. Det finns kanske tja sisådär 3000 olika undersökningar, stora som små som bevisar att män är bättre på matte men så fort det kommer någon idiot som vinklar en statistik till fördel kvinna så ska den vara århundradets sanning.

    Matte olikt mycket annat är oändligt du kan inte veta allt, du kan inte kunna allt som har med matte att göra. Därav kan man inte heller säga att kvinnor är lika bra som män då män i regel är smartare än kvinnor.

    En mycket bra artikel av Maria

    • Christine skriver:

      du vet att den där undersökningen visar att alla blir bättre på matte i ett ”bättre” samhälle, grafen går uppåt för båda så män är fortfarande bättre på matte än kvinnor.
      Jag ska erkänna att jag inte läst själva undersökningen när jag postade inlägget, däremot så stod det såhär i artikeln i DN: Vi fann att pojkar – och flickor – tenderar att prestera bättre i matematik om de fostarts i länder som är någorlunda jämställda.. Så jag antar att man kan säga att svaret på frågan delvis är ja. Däremot, och nu avslöjar jag min okunnighet här, så undrar jag vilken graf det är du då syftar på? Jag har försökt läsa artikeln (väldigt snabbt ska sägas) men eftersom jag inte är matematiker själv så hade jag lite svårt att tolka data. Skulle du kunna bara peka på exakt vilken graf du menar?

      Det finns kanske tja sisådär 3000 olika undersökningar, stora som små som bevisar att män är bättre på matte men så fort det kommer någon idiot som vinklar en statistik till fördel kvinna så ska den vara århundradets sanning.

      Den här meningen gör mig lite konfunderad på flera sätta. Jag spaltar upp dem för att det ska bli lättare:
      A) Det är ju inte mängden artiklar som är det viktiga, utan kvaliten på artiklarna. Du skriver bara att det finns omkring 3000 undersökningar, men inget om hur de är utförda. Varför tror du att den här studien skiljde sig från de där 3000 andra till exempel? Var det skillnader i metodologin, i urval, hur man gjorde bedömningar om vem som var bra på matte etc? Studien i det aktuella fallet skulle ju enligt utsago vara större än tidigare studier, något som borde borga för i alla fall ett mer statistiskt säkerställt urval. Men den kan ju vara dåligt utförd för det. Jag ser fram emot att höra mer konkret på vilket sätt du anser att den här studien är vinklad, samt givetvis varför de andra 3000 studierna är bättre.
      B) Är det matematikprofessorn bakom studien, Jonathan Kane du menar är en idiot? Jag är i sådana fall nyfiken på mer konkret varför han är det. (Ska säga att jag kollade in hans publikationslista, och var väl inte överdrivet imponerad.)
      C) Vilka är det som har utsett denna artikel till århundradets sanning?

      Matte olikt mycket annat är oändligt du kan inte veta allt
      Vad exakt menar du här?
      du kan inte kunna allt som har med matte att göra.
      Eh nej…? Ingen kan väl kunna allt om något oavsett om det är matematik eller något annat?
      Därav kan man inte heller säga att kvinnor är lika bra som män då män i regel är smartare än kvinnor.
      Vad grundar du påståendet att män är smartare än kvinnor på?

      En mycket bra artikel av Maria
      Även delen med att gemensamma toaletter kommer leda till samhällets undergång…? Alltså, att anse att könsrollerna är naturliga och inte bör ändras är en sak, att skriva att gemensamma toaletter är ett hot mot samhället eller att påstå att militären inte finns längre eller börja yra om salladsätande och rumpstorlek en annan.

  4. auuus skriver:

    Haha, bra skrivet, du inspirerade mig att själv skriva ett svar till Settergrens ”artikel”.

  5. FumikoFem skriver:

    Men lol! Bra skrivet! Sådana där artiklar kan jag inte riktigt ta på allvar, så jag driver med dom själv. ;D

  6. FumikoFem skriver:

    sen måste jag börja använda ordet ”rundrumpad” om mig själv. Bara för att😀

  7. Caroline skriver:

    ”Vi lever i ett samhälle där man borde tillåta kvinnliga kvinnor och manliga män såväl som kvinnliga män och manliga kvinnor. Statens genusvetenskap är en irrlära för förmörkade hjärnor.” Helt rätt! Som alla vet är det ju de kvinnliga männen och de manliga kvinnorna som har övertaget i samhället, och det beror på staten. Jag menar, det är ju i princip lag på att män inte får vara för manliga samt att kvinnor inte får vara för kvinnliga. Och har du hört om det nya lagförslaget att män MÅSTE (huvva!) stryka sina egna skjortor, och kvinnor MÅSTE (huvva!) byta fläktremmen själva.

  8. Sven Tycker skriver:

    Debattartikeln kan man skratta åt, men tyvärr börjar man gråta när man läser många av kommentarerna.

Kommentarsfältet är stängt.