Att hänga ut sina livegna f’låt anställda på nätet

Disclaimer: Jag debatterade med mig själv ifall jag skulle skriva detta inlägg eller inte. Man vill ju inte ge vissa svin mer uppmärksamhet än absolut nödvändigt, eller länka till deras äckliga bloggar. Efter att ha diskuterat frågan med en vettig person i bekantskapskretsen som menade att skadan redan var skedd, och att barnflickan nu behöver allt stöd hon kan få stöd så bestämde jag mig för att skriva i vilket fall.

Att hänga ut sina meningsmotståndare med bild, namn och i vissa fall hemadress och telefonnummer tycks vara det nya svarta. Vi har sett det göras av kvinnohatare (tro inte att jag tänker kalla personer som ägnar sig åt sådant för jämställdister eller ens anti-feminister. Man kan vara anti-feminist och fortfarande vara en väldigt vettig människa, men mer om detta en annan gång) rätt nyligen i samband både i samband med debatten om SCUM-manifestet och i fall då icke offentliga personer hängts ut enbart för att de hade en annan uppfattning i feministiska frågor än bloggaren. Senast i raden av människor som tycker att det här med uthängningar är fränt är dock Katrin Zytomierska, som ansåg att det var en bra ide att hänga ut sin före detta barnflicka, Monika Rejczak, med namn och bild. Och som om inte detta i sig vore illa nog så skriver Zytomierska rätt ut att syftet med inlägget är att få folk att veta vilket svin den här människan är. Jag citerar från inlägget:

Jag kommer inte att ödsla mer tid på den här människan än vad jag redan tvingats göra, men jag vet att hela hennes by i Polen läser min blogg och översätter den på Google translate. Jag skriver det här inlägget för att folk ska få veta vilket svin den här människan är. Jag litade på henne och hon svek mig. Jag hoppas att hennes chef på kinakrogen tar tillbaka henne och att hon resten av sitt liv kommer att servera yakiniku för 1500 kronor i månaden. Jag önskar henne allt ont och jag kommer aldrig tillåta henne ett liv i Sverige. Hör jag att hon kommit till Sverige för jobb så kommer jag att sätta stopp för det. Jag har gjort det förr och jag gör det med lätthet igen. Jag har mycket information om den här tjejen som gör henne till en opålitlig och ond människa.

Och googlar man på hennes namn, Monika Rejczak, så får man upp det här.

Under inlägget fanns en bild på Rejczak med texten Wanted -Dead or Alive. Finest tog dock bort bilden vilket fick Zytomierska att istället publicera en bild där Monika Rejczaks ansikte var infogat på en hyenas kropp. Trevligt.

Jag vet inte exakt vad som har hänt i fallet. Jag ska inte heller säga att det alltid och per definiton är fel att hänga ut en människa med namn och bild (jag har FULL förståelse för feministbloggare som till slut får nog av diverse troll och outar dem offentligt. Ja, även bloggare inom andra fält som inte står ut längre förstås. Talar mest om egen erfarenhet). Men med tanke på hur Zytomierska skriver om sin barnflicka så får man intrycket av att hon sett henne mer som slav än anställd. Bland annat skriver hon att hon gör detta för att hennes barnflicka har rymt. Rymt? Var hon livegen eller? Vidare beskriver Zytomierska hur hon bjöd på glass, kakor, pizza, skönhetsbehandlingar samt tänkte köpa en lägenhet åt henne med mera. Märk väl. Inte ett ord om att hon betalade en hygglig lön vitt. Inte ett ord om skäliga anställningsvillkor. Utan istället en massa om köpa lägenhet och bjuda på skönhetsbehandlingar. Hur skulle detta regleras undrar jag? Skulle det ses som jobbförmåner eller skulle det helt enkelt vara ett sätt att ställa Rejczak i tacksamhetsskuld?
Som sagt, jag vet inte vad som har hänt. Men utifrån den bild Zytomierska gång på gång förmedlat av sig själv i media så är jag inte ett dugg förvånad över att Rejczak till slut fick nog och rymde slutade. Och jag hoppas att hennes framtida arbetsgivare, som eventuellt googlar på hennes namn och hittar detta vidriga smutskastningsförsök, också läser Zytomierskas blogg och inser vilken människa hon är. Och i sådana fall kanske de inser att det inte direkt är något negativt att bli smutskastad av henne.

I övrigt är jag uppriktigt väldigt intresserad av hur Nya Moderaterna, för vilka Zytmoierska bloggade under valrörelsen, ställer sig till detta.

Läs Veronica Svärds blogg här. Hon säger allt jag ville säga.

Det här inlägget postades i Feminism, Nyhetskommentarer, Skit jag är trött på att höra. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Att hänga ut sina livegna f’låt anställda på nätet

  1. Visselpaj skriver:

    Jösses alltså. Denna Katrin. Får verkligen slav-vibbar.
    Både du och Veronica Svärd uttrycker er så vettigt att jag kan inte annat än hålla med. Visst kan man förstå om en chef blir sur om en anställd skiter i uppsägningstid (om hon hade någon?) och bara sticker utan förvarning, men det finns ju inte på något vis fog för detta utspelet. Inte på långa vägar.

    • Christine skriver:

      Visst kan man förstå om en chef blir sur om en anställd skiter i uppsägningstid (om hon hade någon?) och bara sticker utan förvarning, men det finns ju inte på något vis fog för detta utspelet.
      Jomen, absolut. Och som sagt, vi vet ju inte vad som har hänt. Kanske finns det fog för ilska från Katrins sida. Men att hänga ut henne på det här sättet med det uttalade syftet att förstöra hennes framtid, ”att önska henne allt ont” och klistra på hennes ansikte på en hyena -ja, det är inte okej.

      Hade det rört sig om oproffessionellt beteende hade det ju räckt med att vara en dålig referens i framtiden…

  2. Molotov skriver:

    Bra rutet, jag blir lika illa berörd även jag och visst är det ”härligt” när det ges en så nyanserad bild. Bara ett tillägg – det är väl ändå viss skillnad på om vissa outar s.k troll som beter sig likt stalkers och sprider elakheter bakom en skärm, än Zytomoierska som gör det med en f.d anställd.

  3. Mrs G skriver:

    Väldigt många som hänger på det här ämnet för att locka läsare till sina bloggar.
    Tex du.
    Vad vill du ha sagt med ditt inlägg ?

    Mrs G

    • Christine skriver:

      Klarar du inte av att läsa innantill? Eller gör du det? Ifall det senare är korrekt, och du klarar av att läsa innantill är jag uppriktigt intresserad av hur du får ihop min disclaimer där jag gör klart att jag debatterat med mig själv om det var rätt att publicera detta inlägg eller inte och kommit fram till att barnflickan behöver det stöd hon kan få med att jag skulle ha skrivit detta inlägg för att locka hit läsare.

    • Malinka skriver:

      Jag såg att väldigt många dagstidningar hänger på det där ämnet med valfusket i Ryssland. Hemskt tråkigt. Bara för att locka läsare!

      Det kan ju inte vara så att det är en intressant sak att skriva om, något som behöver lyftas och analyseras?

  4. Linnea Jansson skriver:

    Det stod ju iofs att hon faktiskt fick lön, sen hur mkt är en annan femma det kan man bara spekulera i. Tycker det är tragiskt att andra bloggare inte har bättre för sig än att kommentera en annan bloggares blogg.
    För mkt fritid eller?

    • Christine skriver:

      Ska vi se om jag fattat din eh..”logik” (jag använder ordet i lösast möjligast betydelse) rätt: Att jag kommenterar den mycket grova uthängningen av en människa, med syfte att förstöra hennes liv är tragiskt, och ett tecken på för mycket fritid. Att du dyker upp här, uppenbarligen utan att ha läst min blogg (vilket är synd, för du kanske hade lärt dig något) bara för att fälla kommentaren att det är tragiskt med bloggare som kommenterar andras bloggar är helt okej. Jag hoppas att du själv inser ironin i ditt beteende, annars är det faktiskt synd om dig.
      Ps. Jag ska säga det rent ut: Om du tycker att det är så tragiskt att kommentera andras bloggar LÅT BLI! Seriöst, Linnea lev som du lär och skaffa dig en hobby.

      • Linnéa skriver:

        Haha!
        Skulle jag förstå bättre om jag läst hela din blogg menar du?
        Jag har läst Katrins blogg om detta, hamnade på din via facebook.
        Jag menar inte riktigt så, vad jag menar är att hur mkt fakta framgår det av vad som hänt?
        Tycker det spekuleras en del om detta, vilket jag tycker är synd.
        Nu är det inte heller så att jag är ett fan av Katrin, raka motsatsen. Men kan tycka just i detta fallet att hon kanske blir till viss del felbedömd.

        • Christine skriver:

          Skulle jag förstå bättre om jag läst hela din blogg menar du?
          Hade du läst mer från min blogg hade du insett att jag inte ägnar mig åt att kommentera triviala småbråk bloggare emellan, och därmed hade du kanske inte hävt ur dig en mening som Tycker det är tragiskt att andra bloggare inte har bättre för sig än att kommentera en annan bloggares blogg.

          Jag menar inte riktigt så, vad jag menar är att hur mkt fakta framgår det av vad som hänt?
          Tycker det spekuleras en del om detta, vilket jag tycker är synd.
          Nu är det inte heller så att jag är ett fan av Katrin, raka motsatsen. Men kan tycka just i detta fallet att hon kanske blir till viss del felbedömd.

          Visst, vi vet inte vad som har hänt, det kan finnas saker vi inte känner till. Men för det första var det inte det din kommentar handlade om, utan du ville reducera min kritik av hur en chef hänger ut sin före detta anställd med syftet att förstöra dennes liv till något man inte ska skriva om för det är tecken på för mycket fritid. För det andra: ja, det kan finnas faktorer vi inte känner till något jag också skriver i inlägget (jag påpekar två gånger att jag inte vet vad som har hänt) Men om det finns andra faktorer varför skriver inte Katrin om det då? Varför skriver hon inte om vilken lön personen fick eller vilka anställningsvillkor utan frossar i hur väl mycket kakor hon köpt till tjejen. Lisa Magnusson skriver för övrigt bra om detta här: http://rodeo.net/lisamagnusson/2011/12/11/katrin-zytomierska-och-barnflickan/

    • auuus skriver:

      Du menar alltså att folk borde låta bli att protestera, för det är en protest att ta upp det hela, då de bevittnar skeva orättvisor och folk som behandlas illa? Det här handlar liksom inte om ett gräl om något trivialt mellan två bloggare, utan det handlar om en kritisk reaktion mot ett ganska grovt övergrepp från en människa i en stark maktposition mot en annan människa, vars möjlighet att försvara sig själv är extremt begränsade.

      Det är vår plikt, inte bara något vi kan göra ifall vi är snälla, utan vår plikt som medmänniskor att aktivt protestera mot sådant här och visa att det inte är okej. Shit.. det är den här cyniska ”sköt dig själv och skit i om andra råkar illa ut”-attityden som gör att det är så mycket skit i världen nu. Den gamla devisen om att det inte är onda människors handlingar utan goda människors tystnat vi behöver frukta är en klassiker av en anledning..

  5. Ping: Katrin Zytomierska, pigavdrag och klassförakt | Svensson

Kommentarsfältet är stängt.