Skånberg sprider myter

Hej Tuve Skånberg!

Jag vet att din inställning till vetenskap är lite sådär, men innan du försöker sprida myten att abort orsakar bröstcancer vidare kanske du ska ta och kolla upp i alla fall liiiiite fakta. Du kan börja här, hos Amerian Cancer Society. Jag menar, i artikeln i SvD gör du ju ett tappert försök att få det att framstå som att du vill hjälpa kvinnor och det gör du ju inte om du skrämmer upp kvinnor med falska cancerlarm, eller hur? Det om något gränsar till oansvarighet.

Uppdatering 111209: Tur att detta inte var ett riktigt brev, eller hur? För i sådana fall hade jag ju inte kunnat redigera det i efterhand och lägga till att den största studie som gjorts i ämnet visar att abort inte leder till psykiska problem! (Tack för tipset Pekka) Så du kan lika gärna lägga ned den biten också.

Med vänlig hälsning
Någon som bryr sig såväl om forskning som feminism

Ps. Eftersom det verkar som att svenska abortmotståndare nu lite mer aktivt försöker sprida myten att abort orsakar bröstcancer LOVAR jag att återkomma i detta ämne. Jag håller på att arbeta med en liten miniserie av blogginlägg där jag går igenom vem som påstår vad (kort version: abortmotståndare påstår att abort orsakar bröstcancer, mer vetenskapligt inriktade organisationer gör det inte), vilken forskning som har gjorts, och hur abortmotståndare manipulerar med vem som har sagt vad för att skaffa sig lite vetenskaplig cred. Tills dess vill jag bara säga detta till alla kvinnor som känner sig oroliga: Var INTE det! Abort orsakar  inte bröstcancer. Däremot så ger fullgånga graviditeter (i alla fall innan 30 års ålder) ett visst skydd mot bröstcancer, men det är den koppling som finns. Läs gärna mer på länken till American Cancer Society ovan.

Ps 2. Är det bara jag eller verkar det inte finnas en korrelation mellan abortmotståndare och anhängar av diverse pseudovetenskaper? Tycker att det är ungefär samma personer jag stöter på bland abortmotståndare och kreationister/Intelligent Design-anhängare…

Det här inlägget postades i Feminism, Folkbildning, Nyhetskommentarer, Skit jag är trött på att höra, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skånberg sprider myter

  1. Martin Grape skriver:

    Gällande ditt andra Ps så beror det väl på att de som är kreationister är religiösa fundamentalister och för dem är det också vilktigt att kontrollera människors, speciellt kvinnors, sexualitet vilket för dem in på åsikter om abort och preventivmedel.

    • Christine skriver:

      Men Martin så oförskämt av dig! Abortmotståndare är det emot abort ENBART för att de bryr sig om fostrets mänskliga rättigheter! Om du tvivlar på deras ärliga uppsåt kan du ju se hur de ställer sig i andra frågor som rör mänskliga rättigheter, tex. hur de förhåller sig till HBTQ-personer rättigheter eller hur de ser på smygrasister som sd. Eller, eller, eller VÄNTA! Jag har fattat någonting väldigt fel, eller hur?

Kommentarsfältet är stängt.