Vecka 6 i efterhand: Sämsta rådet någonsin

En av mina bloggfavoriter Tanja Suhinina, driver bloggutmaningen Vecka 6 där bloggare varje vecka ska skriva något på ett tema som har med sex och samlevnad att göra. Varje vecka har ett nytt tema.  Jag kommer inte att kunna prestera ett inlägg på aktuellt tema varje vecka, så när jag nu tar mig an utmaningen gör jag det i efterhand. Jag börjar med det tema som var vecka 46; Sämsta rådet någonsin.

De sämsta råden när det gäller sex (eller förmodligen annars också) är de som innehåller orden alla, alltid och ingen. Jag skulle säga att detta är en generell regel, men givetvis finns det uppenbara undantag. Till exempel så finns det vissa saker som alla alltid måste hålla sig till -som att alla inblandade alltid ska vara samtyckande. Men annars. Annars så tror jag att när det gäller sex (och annat) så är vi människor så olika att det inte finns några råd som passar för alla. Det går helt enkelt inte att säga att ingen kan tända på det där, alla killar gillar x, alla tjejer gillar y. Ett exempel är som jag genast kommer att tänka på är hur feminister ibland påstår att det är klart att männen som står åtalade för gruppvåldtäkt är skyldiga för att ingen tjej skulle ju vilja ha sex med fem okända män. Visst, jag förstår verkligen att feministerna som säger så menar väl, och jag vet också att det förmodligen är högst ovanligt att vilja pöka med flera okända karlar men att säga att ingen tjej skulle kunna tända på det är direkt fel! Ett annat exempel var när den amerikanska feministen Jessica Valenti skrev på bloggen Feministing  att alla borde ha sex innan dom gifter sig. Jag förstår vad hon menar. Jag vet att hon menar väl. Att vänta med sex tills man gifter sig kan medföra problem (å andra sidan kan alla sexuella val kan medföra problem!) och är inte rätt för alla. Men så finns det asexuella (se där! Man kan inte ens påstå att alla gillar sex eller att alla vill ha sex!). Och läser man kommentarerna till Valentis inlägg (hon fick en hel del rättmätig kritik) så ser mans snabbt att även för de som är sexuella så kan det ibland vara rätt att vänta med sex tills man gift sig, eller i alla fall befinner sig i en planerat livslång relation.

Jag blir också oerhört störd av råd som säger att ingen tjej kan uppskatta analsex, eller att alla tjejer måste få klitoris stimulerad för att uppnå orgasm (möjligen så kan detta vara sant beroende på hur man definierar klitoris), att alla killar gillar att bli avsugna, och framförallt råd som utgår ifrån att alla i församlingen har samma erfarenheter. Ett typexempel på det sistnämnda (eller inte typexemepl, för det rörde sig inte om att ge råd, men i alla fall) var när den av RFSU startade kampanken Unite for Women i en statusuppdatering på Facebook skrev att Alla har vi nog (tror det stod nog i alla fall) pratat om skrattat om första gången (vi hade sex, min anmärkning) och hur det var för oss. Här pratar (afrikansk kvinna) om hur det var för henne. Detta påstående var problematiskt, för det utgick ifrån att alla som läste a)hade en första gång att prata om b) inte hade något emot att prata om den. Vilket kanske inte stämmer.

Så, för att summera: När vi pratar om sex och ger råd om sex, kom ihåg att alla är olika både vad gäller preferenser och erfarenheter!

Det här inlägget postades i Sex, Sex + politk = Sant. Bokmärk permalänken.