Från dumhet till dumhet

Knappt har man hämtat sig efter nyheten att vissa lärare tydligen viker sig för kreationistiska/ID-förespårkande föräldrar och låter eleverna fokusera på icke-vetenskapliga hopkok istället för att lära sig biologiska fakta (det kan i och för sig vara bra att lära se skillnad på sådant som är vetenskap och sådan som inte är det, och visst då kan undervisning om Intelligent Design fylla sin funktion) så nås man av nästa dumhet. DN rapporterar idag att Mora kommuns miljökontor tänker tvinga såväl mobiloperatörer som statliga Telecom att flytta sina master då en man i kommunen påstår sig ha elallergi. Varför ska man flytta masterna när det finns så bra homeopatiska läkemedel mot dylik åkomma undrar jag? Eller varför inte lite healing, ja det får ju numera praktiseras av läkare vilket kanske i och för sig drar ned trovärdigheten lite eftersom sjukvården styrs av Big Pharma som VILL hålla oss sjuka, men i alla fall. Kom igen nu, varför har inte dessa möjligheter utrönts?

Okej, jag ska försöka vara seriös nu. Som om det inte vore illa nog att det inte finns några som helst belägg för att det verkligen är el personer med påståd elallergi inte tål så kan man ju undra hur man resonerar när man tänker fatta ett beslut som i värsta fall kan innebära att delar av kommunen blir utan mobiltäckning (tänk så skoj för alla äldre som har mobilen som en trygghet. Verkligen) och TV, PÅ GRUND AV EN ENDA PERSON! Och dessutom ha mage att kalla åtgärden för att följa försiktigthetsprincipen!

Och som om inte detta vore illa nog svara miljöinspektör Niklas Sjödin såhär på frågan hur man vet att man kan använda mobiltelefon vid så låga strålningsnivåer som kommunen vil införa:

Vi har tittat i litteraturen och kommit fram till det. Vi har googlat och läst lite inlägg.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!! Jag tror jag blir knasig. På riktigt! GOOGLAT! Men okej då. Jag kan också googla. Så jag googlade elallergi och gissa vad jag fick som första träff! Wikipedia-artikeln om elöverkänsligthet!! Så jag bestämde mig för att också läsa lite inlägg så att säga. Och gissa vad det stod:

I en majoritet av genomförda blindtester har det visat sig att personer som själva beskriver sig som elöverkänsliga inte kan skilja på när elektromagnetiska fält varit på- eller avslagna.[3][5][6] Detta gäller både mobiltelefonsignaler[4] och annan, mer lågfrekvent, strålning[7]. Enligt Socialstyrelsen är orsaken till symptomen klassisk betingning.

(…)

Vid dubbelblindtester misslyckas påstått elöverkänsliga att avgöra när elektriska och magnetiska fält är påslagna.[1]

Ett antal undersökningar ger att man ej kan påvisa några hälsorisker med elektromagnetiska fält av de slag som elöverkänsliga säger sig vara utsatta för.[10]

(…)

År 2006 gjordes en översikt över nio kliniska prövningar för behandling av elöverkänslighet.[22] Författarna fastslog att fler studier behövdes, men att den information som stod till buds tydde på att kognitiv beteendeterapi är den föredragna behandlingsmetoden. Även andra studier föreslår kognitiv beteendeterapi som behandlingsform.[17]

Vågar jag rekommendera att herr Sjödin mfl också läser lite på Wikipedia nästa gång de ska fatta beslut som riskerar att ta ifrån invånarna TV och internet?

Jo förresten, läs Skepchick också och gör som de säger och kontakta ansvariga!

(Disclaimer: Jag måste säga att denna historia är i mina ögon så sjuk att jag faktiskt inte vet om jag kan tro på den. Om det visar sig vara ett skämt, eller om jag mfl har missförstått allting så får jag stå för att jag idag gjort bort mig fundamentalt såväl på twitter, facebook som här på bloggen som inte kollat fakta ordentligt)

Det här inlägget postades i Nyhetskommentarer, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Från dumhet till dumhet

  1. Kurran skriver:

    Läs gärna på http://hilbertshotell.net/page36.php?post=218 för det är nämligen så att historien har mycket mer som gör att man tar sig för pannan.

    • Christine skriver:

      Tack för tipset! Som sagt, man tar sig för pannan. Den sorgligaste aspekten av det hela är nästan detta:
      Om mannen i stället förmåtts söka läkare och där fått adekvat behandling, hade han haft en chans att återfå en god livskvalitet för flera år sedan

      • Caroline skriver:

        Det är helt galet att han fått rätt diagnos av en läkare, men sen inte fått behandling för det. Min uppfattning är att det är många som har Somatoforma sjukdomar (typ Psykosomatik) men inte får den diagnosen utan valsar runt i sjukvården och blir bara sämre och sämre ju fler tänkbara sjukdomar som avskrivs, så att han ändå fått diagnosen är ju upplyftande på nåt sätt, men som sagt idiotiskt att han inte fått nån KBT-terapi.
        Och nu underhåller Mora kommun hans sjukdom. Han kommer ju inte bli frisk även om de inför de här gränsvärdena, så då är ju frågan vad nästa ”sjukdomsorsak” blir.

  2. FumikoFem skriver:

    Fast jag har hört att den nya metoden för att motverka, elkänslighet, negativ energi och onda demoner är att beklä ens lägenhet eller hus med Hello Kitty. Hello Kitty överallt, eftersom Hello Kitty har en förmånga pga av sin extrema söthet att bekämpa det negativa och onda. Sötheten krossas helt enkelt det negativa och onda.

    Detta vet jag eftersom jag vet det, har hört det och läst det, någonstans. Vetskapen gör att jag är säker och jag kan då säger att vetenskapen är på min sida. Så är det.

    Hello Kitty! :3

  3. Ping: Miljönämnd blir årets förvillare | Forskarfeministen

Kommentarsfältet är stängt.