Om ärlighet jämfört med att glädje över små segrar

Angående mitt tidigare inlägg så måste jag säga att jag tycker att många saker hedrar RFSU och andra svenska abortliberaler. Det hedrar dem/oss att vi redan från början förtydligar att resolutioner bara är en delseger. Det hedrar RFSU enormt mycket att det inte bara bara försöker mörka grundarens rashygieniska tankar, utan dessutom var (enligt egen utsago) de första som uppmärksammade dem.

Å andra sidan så kanske det inte är fel att faktiskt glädjas ordentligt åt de segrar vi gör, även när de är små istället för att direkt påpeka att det bara är ett delmål eller hur mycket som finns kvar att göra. Det kanske inte är fel att fira, fira ordentligt när Europarådet kommer med en resolution om att medlemsstaterna ska garantera rätten till abort, även om den inte är juridiskt bindande? Det kanske också är en bra idé att fira när människorättsorganisationer som Humans Rights Watch tar ställning för fri abort. Och varför inte blåsa upp det rejält när Amnesty International tar ställning för att verka för rätten till fri abort inom begränsade områden (fara för kvinnans liv, abort efter våldtäkt och incest)?  Vi kanske ska glädjas över att Amnesty faktiskt tar ställning för abort och inte vara ledsna över att det bara är i begränsade fall?

Baksidan av myntet att försöka vara ärlig och öppen med fakta verkar tyvärr ibland bli att man inte kan glädjas åt de segrar som görs eftersom man vill påpeka att det enbart är delsegrar. Det är lite synd, och något vi som rörelse kanske ska försöka ändra på. Jag lovar att dra mitt strå till stacken genom att blogga glatt om framtida segrar!

Och bara för att jag började skriva på detta inlägg under helgen dök detta såklart upp! Inte nog med att förslaget om totalförbud mot abort i Polen röstades ned, vid parlamentsvalet fick Palikotrörelsen som gick till val på bland annat motstånd mot katolska kyrkan och legalisering av abort. Dessutom kom en känd aborträttsaktivist/människorättsaktivist in i parlamentet!
Och som om inte detta vore gott nog skrev EU-minister Birgitta Ohlsson i dagarna på Expressens Debattsida om att abort är en mänsklig rättighet även i Polen!

Det här inlägget postades i Feminism, Reproduktiva rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Om ärlighet jämfört med att glädje över små segrar

  1. auuus skriver:

    Det är bra att du lyfter fram det positiva också. Det blir så lätt att en bara fokuserar på sådant som är fel och/eller behöver förändras (Jag skriver ju bara aggressiva blogginlägg i princip :p) så lite positiva saker behövs ^^

    • Christine skriver:

      Ville bara säga att jag älskar din blogg! Jag läser den, tro inget annat men är ofta för lat för att kommentera. Ditt inlägg om ”BDSM-målet” och inlägget om hen var as-bra!

Kommentarsfältet är stängt.