Alternativmedicinens offer

Så har det då kommit fram att Steve Jobs försökte behandla sin cancer, då han först diagnostiserades, med hjälp av en speciell diet (Källor: Karin Bojs, DN, Telegraph, mfl)

När man diskuterar diverse alternativa behandlingsmetoder så säger förespråkarna ofta att det är ju ändå ingen fara, för att det värsta som kan hända är att medlet inte fungerar och då har man bara blivit av med ett par hundralappar.

Det är inte sant. Det finns åtminstone två fel med det påståendet. För det första är det inte säkert att alternativmedicinen inte har någon oönskad verkan. ”Naturlig” och ”alternativ” är inte detsamma som ”ofarlig” ”harmlös” eller ”utan biverkningar”. Ett klassiskt exempel på detta är Johannesört, som används (med framgång) för behandling av nedstämdhet och depression,  men som också påverkar enzymer i levern och genom detta snabbar på nedbrytningen av diverse läkemedel. På detta sätt försvinner läkemedlen snabbare ur kroppen, och verkningsgraden minskar. Detta upptäckte man då flera kvinnor som kombinerat Johannesört med p-piller blev gravida. Andra preparat, förutom p-piller, vars verkningsgrad minskar av Johannesört är blodförtunnande medel, immunläkemedel och bromsmediciner mot HIV.
För det andra är ett par förlorade hundralappar inte det värsta som kan hända om ”medicinen” inte fungerar. Det värsta som kan hända är att en allvarlig sjukdom förblir obehandlad och oupptäckt, något som kan leda till drastiskt förkortad livslängd. Som i Steve Jobs fall.

Om ni inte tror mig, eller tror att Steve Jobs var ju ett väldigt speciellt undantag, de flesta människor är smartare än så (ehm…) så kan ni läsa mer på What’s the harm.

Jag hoppas att Steve Jobs död kan bli en väckarklocka vad gäller alternativa behandlingsformer, så att inte fler behöver drabbas.

Det här inlägget postades i Nyhetskommentarer, Vetenskap och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Alternativmedicinens offer

  1. Linnea skriver:

    På cancerfondens hemsidas forum kan man läsa att vissa har gått på det här med att t ex mjölk skulle vara dåligt och försöker sprida det och annat på det här forumet. Jag blir så ledsen när jag ser det. Diskuterade dessutom med en annan sjuksköterskestudent om hennes tid på onkologen men jag tror inte att jag nådde fram till henne varför det är fel att luras. Kanske för att hon tror att hon är smartare än mig. Jag vet inte. Men det är svårt att försöka förklara.

Kommentarsfältet är stängt.