Fråga om vett och etikett på gymmet

Hej alla läsare, jag behöver hjälp med en liten etikettfråga.

Idag efter jobbet så var jag och tränade. Träning i mitt fall innebär att springa på löpbandet på mitt lokala gym. Måndagar är min träningsdag, men just idag var jag väldigt, väldigt trött eftersom jag sovit dåligt. Jag bestämde mig i alla fall för att gå till gymmet men ta det lugnt. I alla fall, när jag sprungit lunkat i cirka 30 minuter så tog jag av mig hörlurarna (vi har TV-apparater framför löpbanden. Ja så, det finns alltså en helt naturlig förklaring till att denna sporthatare numer gillar att träna) ett kort tag. Då hör jag att kvinnan på löpbandet brevid mig säger: Du kan springa mycket snabbare än så. Först tänkte jag inte på det, men sedan hörde jag det igen och inser att det är mig hon menar. Vänder mig åt hennes håll. Hon fortsätter: Ja, du kan springa mycket snabbare än så. Du ser ju inte trött ut. Och du vilade väldigt på stegen.

För mig är min träning något väldigt privat. Vill jag ha någons åsikt om hur och vad jag ska träna så ber jag om den. Tex. genom att träna i grupp av något slag eller hyra en personlig tränare (som om min lön skulle räcka till detta, hahahahaha). I dagsläget har jag dock ingen lust med att höra någon annans åsikt, utan bara försöka komma igång, skapa och hålla en rutin. Det är därför jag springer på löpband. Med hörlurar på. Med blicken rakt fram (mot TV-apparaterna, hehe). Jag hade inte bett om den här kvinnans åsikter.
Hur som helst, jag bara hummade som svar på hennes påstående och satte på mig hörlurarna igen. Sedan sprang jag vidare en kvart med blicken mot TV:n varpå jag gick utan att se mig om.

Men nu undrar jag: Vad tycket ni andra om det här? Är det helt okej gymetikett att kommentera hur någon annan tränar? Är det kanske tom vanligt och något som anses bra? Vad tycker ni andra om när någon oombedd ger er sin åsikt om något ni gör, tex. om hur ni ska träna? Är det något ni gör själva? Finns det någon aspekt av detta som jag har missat, typ att det är skadligt att springa på ett visst sätt (vila på stegen, eller vad det var hon sa?)
Jag vill här också förtydliga att jag tror inte att kvinnan menade något illa med det hon sa. Jag tror hon menade väl, och på sätt och vis så var det en komplimang men jag blev irriterad ändå.

(Inser nu när jag skriver detta att det kanske var ett sätt att försöka skapa något slags kontakt från hennes sida. Hmm, undrar om man skulle maila Magdalena Ribbing?)

 

Det här inlägget postades i Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Fråga om vett och etikett på gymmet

  1. Malinka skriver:

    Inte för att jag är någon gymexpert, men jag har tränat till och från i många år nu. Och nej, det är inte okej gymetikett att kommentera andras träning, inte så där bara.

    När man tränar mycket lär man ju känna igen de andra stammisarna, och nickar kanske åt varandra och kommenterar att de lösa vikterna ligger i ordning. När jag var i gymmet som bäst för umtpon år sedan kunde det hända att någon mer rutinerad stack fram huvudet och påpekade att jag inte tog ut rörelsen tillräckligt, eller något liknande. Men kommentera folk som man inte känner (till)? Nix.

    Om något är direkt och omedelbart skadligt skulle jag kanske säga något. Men eftersom ”vila på stegen” är en omskrivning för att vara långsam😉 så faller det inte inom den kategorin.

    • Christine skriver:

      Tack för svaret! Det var skönt att höra att det inte var jag som var ute och cyklade, och borde lära mig att inte vara överkänslig🙂

      Men eftersom ”vila på stegen” är en omskrivning för att vara långsam så faller det inte inom den kategorin.

      Nu kommer jag att låta korkad, men det fattade faktiskt inte jag. Jag fattade faktiskt inte vad hon menade med vila på stegen, trodde att det hade något med tekniken att göra =D Och nu gick jag från att vara irriterad till riktigt förbannad. Även om jag inte hade haft något emot att hon kommenterade mer allmänt så är det inte okej att säga att jag springer långsamt.

  2. Visselpaj skriver:

    Jag tycker också träning är ganska privat. Är lite inne i min egen bubbla när jag tränar. Usch, jag hade blivit irriterad om någon sagt så till mig.
    Dessutom kan det ju finnas tusen orsaker till att ta det lugnt, lite förmätet av någon annan att liksom tro sig veta vad som är bäst för en främling!

  3. KalsongMorsan skriver:

    Vad roligt att få läsa lite personligt, som händer i vardagen🙂 Uppskattas alltid!

  4. KalsongMorsan skriver:

    Och ang ditt inlägg, nu har ju jag aldrig tränat på gym eller så men jag skulle nog inte uppskatta en okänds persons ”pepp” om min träning. Skulle nog bara känna mig obekväm eller en slags press att prestera ”Du kan!” så skulle jag nog känna att, okej jag ska visa. Fast jag inte ens har lust eller ork.

  5. Caroline skriver:

    Jag har sett en hel del skräckvarianter på det som vissa verkar kalla ”träning”, självskadebeteende skull jag vilja kalla det, men trots att jag sett att de gör uppenbart fel och trots att jag har utbildning i ämnet så har jag aldrig kommenterat hur någon annan tränar, det känns för privat helt enkelt. Kanske att jag undvikit det för att inte hamna i diskussion med nån självlärd biff som tror att man inte har nån kunskap om träning för att man är en relativt otränad tjej (ja, jag har fördomar om gym-biffar) eller så är det för att jag själv inte skulle vilja att nån kommenterade min träning.

    När det gäller löpning är det i princip omöjligt att göra så pass fel att man skadar sig allvarligt, så hur som helst var hon nog lite för närgången. Skriv till Magdalena och fråga: ”Visst gjorde hon fel?”

    • Christine skriver:

      Tack försvaret! Intressant att få höra hur ett ”proffs” ser på saken🙂
      Tror du att du skulle ha lättare att ”rätta fel” så att säga om du vore gymbiff själv?

      • Caroline skriver:

        Det tror jag definitivt, framför allt om jag var en manlig gymbiff, som vissa killar i min klass som drack proteinshakes som om det var vatten och hade garderober som i princip bara bestod av adidasbrallor och brottarlinnen. Då kanske.

  6. Annika skriver:

    Nej, en sådan kommentar är inte rätt etikett på gymmet. Det man kan göra är att fråga om någon är klar med ett visst redskap eller om man m ö j l i g e n kan få gå emellan, när den andre pausar, om det inte betyder att man måste ställa om hela maskinen.
    Det kan finnas tusen skäl till att man vid något tillfälle går på bandet i st f att jogga och det har ingen annan med att göra.

    Men säkert var det så att denna kvinna egentligen menade väl och ville ge ett litet tips, så där gymgrannar emellan.

  7. Tanja Suhinina skriver:

    Den kommentaren är definitivt inte okej. Däremot tycker jag att det är vettigt (även om awkward) att kommentera om nån riskerar att skada sig. Om man vet vad man pratar om.

Kommentarsfältet är stängt.