Birrogate

Jag har en hel del inlägg om mobbning på lager. Anti-mobbningsarbete är något jag brinner för, och något jag har planerat att blogga mer om. Men med tanke på hur jag betett mig på Twitter i eftermiddag får jag nog strunta i det. Jag har helt enkelt ingen trovärdighet kvar längre. Anledningen stavas Marcus Birro. Det syns inte men jag började skratta av att bara skriva hans namn. Jag ber dock om lite förståelse för mitt beteende, i just det här fallet.

Imorse nåddes mina ludna öron av nyheten att Marcus Birro kandiderar till posten som kds nya partiledare. Efter att ha hämtat mig från chocken, samt utan resultat försökt komma på vilket land jag skulle emigrera till ifall detta inträffar så insåg jag dock, med hjälp av lite twitter-bekanta (eller vad man ska kalla dom) att detta kanske skulle vara det bästa som kunde hända då han a)skulle kunna bjuda på många glada skratt (jag menar, tänk er honom i partiledardebatter) b) förmodligen innebära den slutgiltiga undergången för kd (det senare gjorde mig iof lite orolig då jag såg framför mig hur detta skulle kunna bli starten för ett nytt, betydligt mer värdekonservativt parti, men, men. Man ska inte måla Sauron på väggen i onödan). Dessutom så skulle han ju som fabolous Linn Baader (twitter här) uttryckte det kunna ge Sd lektioner i hur en klär sig i offerkofta (denna kommentar är sparad som favorit bland mina tweets till och med världens undergång)! Hur som helst, knappt hade jag vant mig vid tanken innan mina ludna öron nåddes av nästa nyhet: Birro drar tillbaka sin kandidatur! TV4 hade hotat att ge honom sparken från Kvällsöppet annars. Jamen, det är väl klart! Man kan ju inte leda ett debattprogram när man är partiledare. Alltså, stön. Jaja, vid det här laget så hade jag lite småsvårt att hålla mig för skratt. Men jag bestämde mig för att helt enkelt lugnt luta mig tillbaka och invänta reaktionen: Mobbning, censur, åsiktsförtryck, kristofobi, påven är den enda som förstår mig, matematikerna är ute efter mig osv. Denna reaktion hann dock aldrig komma. För nästa vändning i historien är för rolig för att vara sann. TV4 ger Birro sparken i vilket fall! Detta är fullt förståeligt, för alla utom för Birro som kallar TV4 för de där jävla idioterna. Själv tycker jag att den enda som kvalar in under beteckningen jävla idiot i det här sammanhanget är den som inte fattar att ett partiledaruppdrag är oförenligt med jobb som journalist på samhällsprogram. Men, men. Eftersom jag befann mig på lite mer allmän plats när jag läste detta, passade det sig inte att skratta rakt ut och jag svär att jag bröt två revben när jag tryckte tillbaka skrattet. Tyvärr var mina uppoffringar förgäves. När jag läste Birros kommentar Nu ska jag hem till min gråtande familj och berätta att vi måste flytta från Stockholm (det låter helt sjukt, men det är SANT! Läs artikeln själva, verkligen) kunde jag inte hålla mig längre utan rev av ett asgarv, modell utflippad hyena rakt ut i luften och skrämde slag på de som fanns i närheten. Men det var det värt. Jag tar det igen: Nu ska jag hem till min gråtande familj och berätta att vi måste flytta från Stockholm. Alltså, kan man bli mer melodramatisk än så? Tja, om någon skulle lyckas skulle det väl vara Birro själv. Denna kommentar fick mig för övrigt att undra; skulle inte han fly landet vid något tillfälle? Jag har precis för mig att jag vid något tillfälle brände av några kvarglömda nyårsraketer och korkade upp någon dammig champagneflaska? Tror det var i samband med att han kallade HBTQ-personers kamp för mänskliga rättigheter för att ha knulla på hjärnan och han fick svar på tal (dvs. i hans ögon: han utsattes för förföljelse för sin tro och sina åsikter)

En del av mig tycker att jag kanske är lite för elak mot Marcus Birro. Han har ju inte gjort mig personligen någonting. Jag menar, ingen tvingar ju mig att läsa hans lögnaktiga känslomässiga dynga till debattartiklar eller hans paranoida krönikor (matematikerna styr världen !!!111!!!) där han gör desperata försök att framstå som djup och poetisk. Men det är något med hur det ständigt är honom det är mest synd om som triggar mig. Hur Pride är fel och för kommersiellt medan katolska kyrkan är fina fisken och orättvist utsatt för förtal (jaja, deras inställning mot hbtq-personer kanske är sådär men annar så…). Hur det rör sig om censur då han inte får sin ”debattartikel” (jag använder ordet i rymligast möjliga form) publicerad på DNdebatt utan måste vända sig till SvD debatt som ju bara är näst störst i landet. Oavsett hur mycket uppmärksamhet han får, så är han censurerar, mobbad och förföljd. Han kommer säkert försöka få det till att det är mest synd om honom i det här fallet också. Det är det inte. Ett partiledaruppdrag är inte förenligt med jobbet som journalist på ett samhällsprogram. Kom ihåg det.

Och nu ska jag gå och dö av skratt lite till.

Ps. Trodde faktiskt att det var jag som kom på #birrogate på twitter. Men det var det tydligen inte. Buhuhuhu.

Det här inlägget postades i Humor, Nyhetskommentarer. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Birrogate

  1. Håkan skriver:

    Men nu är det väl fritt fram för honom att kandidera till KD-partiledare?

  2. Den mannen upphör aldrig att förvåna…

  3. Jag tyckte ”Birrosconi” var himla roligt på Twitter också. Men det som förundrar mig mest är: alltså, är inte Birro katolik? Katolikdemokraterna?

    • Christine skriver:

      ”Birrosconi” Detta kommer att bli mitt nya favoriuttryck från och med nu!
      Jo, Birro är katolik. Och han anser att kd är det enda parti som pratar om de stora frågorna (vilket översatt från Birro-språk betyder är värdekonservativa)

  4. lisaolssonsliv skriver:

    Birro har väl inte ens svenskt medborgarskap? Så en partiledare för KD som inte ens får sitta i riksdagen låter SÅ roande. Han lär också komma i samma kategori som Anna Anka som också erbjöd KD sitt erfarenhet och kunskap och som också saknade svenskt medborgarskap.
    De kan bilda klubb.

  5. Calle skriver:

    Birro i all ära… Däremot undrar jag lite över TV 4:s märkliga sortering. Birro åker ut för att han vill kandidera för KD, samtidigt har de Alexander Bard som programledare. Alexander Bard är Liberaldemokrat. De/han tycker att det är fel med nuvarande åldersgränsen för samlag. De vill alltså att det ska vara lagligt (för män) att runka i barns kroppar. Där har tydligen TV 4 inga åsikter. Hmmm…

  6. auuus skriver:

    ”Mobbning, censur, åsiktsförtryck, kristofobi, påven är den enda som förstår mig, matematikerna är ute efter mig osv”
    Haha, jag skrattade så jag grät när jag läste det här. Bra skrivet!😀

    Jag tror för övrigt inte att en kan räkna det som mobbning då det rör sig om en person som själv givit sig in i offentligheten på det sättet som Birro har gjort. Dessutom kör ju han på SD-stuket med att anklaga alla som säger emot honom för att mobbas och hatas.

  7. Tackar och bockar för din uppskattning!🙂 Jag ber dig att ta bort länken till min blogg (ha gärna kvar länken till twitter dock!🙂 ), jag vill inte vara offentlig med den. Det är många som vet att det är jag som skriver där, det är ingen katastrof, men jag vill inte sprida ordet mer än nödvändigt.

Kommentarsfältet är stängt.