Modeblogg: Syntetiska gener

Näe hörrni, nu har det varit lite för allvarligt stämning här inne ett tag tycker jag så nu kör vi lite modeblogg tycker jag! Jag har ju från säkra och 100% objektiva källor* fått höra att min modeblogg är den bästa.

Hur som helst, idag tänkte jag tipsa om det ni alla längtat efter nämligen företag som syntetiserar gener och/eller klonar.
Först och främst kan man ju fråga sig varför man ska betala för att syntetisera gener. I de flesta fall går det ju att lösa på annat sätt, medelst PCR och efterföljande inkloning i vektor samt uppodling. Då säger jag såhär: När var senaste gången detta lyckades för dig på första försöket? Näe, just det. Även i de fall då hela proceduren går som ett rinnande vatten tar det en vecka. Har man använt PCR bör man dessutom sekvensera efteråt, vilket innebär ytterligare ett par dagar. Och då har jag inte ens nämnt att det i de allra flesta fall inte går som ett rinnande vatten. Visst, det kostar en slant att få en gen syntetiserad och ytterligare en slant om man vill ha de inklonad i en speciell vector. Men faktum är att tid är också pengar, och att klona själv tar tid. Räknar man in lön och materialkostnader inser man snabbt att priset för att klona själv och att låta någon annan göra det går…hyfsat jämnt upp i många fall. Fördelen med att låta någon annan ta hand om kloningen är ju dessutom att du kan ägna dig åt andra saker under tiden.

De företag som jag har haft kontakt med är Genscript och DNA2.0. Från Genscript har jag beställt syntetiska gener vid två tillfällen, vid det andra tillfället också subkloning.
Fördelen med Genscript är att de är överlägset billigast. Beställer man mänskliga gener sänker de dessutom priset ytterligare. Nackdelen är att de är lite svåra att ha att göra med. Inte otrevliga på något sätt, men tex så utlovar deras hemsida att de ska ge svar på frågor inom 24 timmar. Detta tar de på stort allvar. Mailar du en fråga klockan 12 en dag kommer svaret 11.45 dagen därpå. Då jag hade en hel del frågor (som jag kom på efter hand) så tog själva processen att beställa…lite tid. Dessutom måste man skicka beställningen med fax. Detta innebar att själva beställningen blev till en hel del administrativt jobb då jag först fyllde i beställningen på hemsidan, sedan 23 och en halv timme senare fick jag ett mail med kostandsförslag etc. och en uppmaning att faxa beställningen. Och efter att jag faxat så fick jag vänta 23,5 h på att få ett mail med bekräftelse på beställningen. Stånk. Dessutom tog dom rätt god tid på sig att synta genen. Först efter drygt tre veckor (mer?) dök den upp. Å andra sidan var min gen rätt lång, men ett par veckor måste man räkna med absolut. Beställer man subkloning ska man också veta att de gör den separat, så de skickar först genen inklonad i sin egen vector och först efter ytterligare två veckor får du den inklonad i rätt vektor. Av någon anledning.

DNA2.0 har jag aldrig beställt från, men haft en del kontakt med. De är dyrare än GenScript, men i gengäld svarar de på mail inom ett par timmar. Är man redo att punga ut med lite extra pengar kan man dessutom utnyttja deras service Rush Gene, då gener upp till 1 kb syntas inom fem arbetsdagar. Jag har kontaktat dom vid två tillfällen för att fråga om priser etc. I båda fallen slutade det dock med att jag inte beställde från dem. Båda gångerna fick jag efter ungefär en månad ett mail där de frågade om det fanns något mer de kunde göra för mig. Jaja, de var säkert desperata efter att sälja gener, men trevligt var det i alla fall.

För att summera skulle jag säga att jag rekommenderar GenScript om det inte är bråttom på något sätt och du är utrustad med lite tålamod, då dessa faktiskt är billigare. Behöver du genen snabbt och du tycker att det är viktigt att beställa från någon som är lätta att ha att göra med rekommenderar jag DNA2.0. Kom bara ihåg att du får betala mer i det senare fallet. Men det kan det ju ibland vara värt.

*Min gamla kompis och ex-jobbshandledare t….

Det här inlägget postades i Modeblogg, Navelskåderi. Bokmärk permalänken.