Att vara en lika god kålsupare

Jaha ja. Men kom ihåg alla barn att anledningen till att LCHF inte fått genomslag hos livsmedelsverket etc. är för att DE är köpta av industrin. Och av Big Pharma som vill hålla oss sjuka.

Seriöst, LCHF-förespråkarna är nu de andra inom ”alternativrörelsen” (i brist på bättre ord) på kort tid som har blivit påkomna med att att göra exakt det de anklagar sina motståndare för. Först ut var Andrew ”vaccin orsakar autism hos barn” Wakefield som visade sig vara avlönad av en advokatbyrå för att få fram bevis som skulle till grund för en stämning av vaccintillverkarna. Tankebrott har mer info om detta här.

Bara för att jag antar att frågan kommer att komma upp, inte för att det har med saken att göra: Min personliga syn på LCHF är följande: Om det fungerar för dig, om just du mår bättre av den kosten, kör på. Javisst, naturligtvis skulle jag helst se att vi alla åt mat som var snäll mot både djur och miljö, men då jag själv tvingats lägga om kosten av hälsoskäl vid ett par tillfällen (varav ett tillfälle var när jag gick från vegetarian till köttätare) vet jag att beggars inte alltid kan vara choosers. Tyvärr. Och jag har vid det här laget hört om alltför många som lidit av diverse magproblem men som blivit bättre då de övergått till GI-kost eller dylikt för att bara avfärda det helt. Så som sagt, om just dina hälsoproblem faktiskt blir bättre av mer protein och mindre kolhydrater, go for it. Captain Obvious hälsar dock att du inte ska inbilla dig att du nu är skyddad mot svininfluensan eller att du kan skippa mammografin bara för att du numera äter ett paket leverpastej till frukost och hoppar kolhydraterna.

Det här inlägget postades i Skit jag är trött på att höra, Vetenskap. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att vara en lika god kålsupare

  1. Öbon skriver:

    Var och en salig på sin diettro.🙂

    Fast du, just leverpastej innehåller, förutom fett, väldigt mycket kolhydrater, så om man ska köra LCHF, är det väl inte just det man ska välja. Om man väljer LCHF, verkar det lätt bakvänt att äta blodpudding, falukorv och leverpastej.
    Ju ”renare” mat, alltså inte så processad, desto bättre, tänker jag. Jämför t ex med debatten om E-nummer som var häromåret.
    Själv skulle jag må dåligt om jag uteslöt kolhydraterna helt och går på Paolo Robertos devis, ”äter man inte pasta, blir man dum i huvet”.

    • Christine skriver:

      Fast du, just leverpastej innehåller, förutom fett, väldigt mycket kolhydrater, så om man ska köra LCHF, är det väl inte just det man ska välja.

      Upps😀 Ärligt talat vet jag inte om leverpastej ingår i LCHF kost, men jag läste en artikel om en karl som hade gått ned typ 20 kg (el dylikt) med just leverpastej till frukost.

      äter man inte pasta, blir man dum i huvet

      Det där stämmer helt och hållet på mig! Jag gjorde ett försök att äta mindre kolhydrater (typ GI) ett tag. Jag gav upp efter en dag, om jag säger så🙂

Kommentarsfältet är stängt.