Historien om ett brott

Blondinbella, Isabella Löwengrip, har skrivit en bra artikel på Expressen Debatt om hot mot bloggare och om bemötande från polisen då hon anmält hoten. Egentligen innehåller artikeln inte så jättemycket nytt, jag har hört fler skräckhistorier om ”allvarligt” (det vill inte säga allvarligt alls)  polisen tar på hot än jag orkar räkna, men ju fler som uppmärksammar dessa problem -både hot och polisens behandling av de som anmäler- desto bättre. I Blondinbellas fall blev hon vid ett tillfälle rådd att sluta blogga…Jaha, tack för hjälpen. Det var dock speciellt en del av artikeln som fångade min uppmärksamhet, nämligen denna:

När jag ringde polisen med gråten i halsen och undrade vad jag skulle göra – jag hade precis hade fått ett mejl från en man som berättade att han var på väg upp med tåget från Malmö och skulle hem till mig och hugga mig med en yxa – fick jag svaret att ”vi kan inte göra så mycket förrän ett brott har begåtts”.

Så Blondinbella blir uppringd av en man som säger att han är på väg hem till henne och ska hugga henne med en yxa. När hon ringer polisen får hon höra att hon måste vänta till ett brott begåtts. Och detta får mig att undra. Mannen hade hotat att hugga Blondinbella med en yxa. Hur kan detta i sig inte vara ett brott?

(Jag har läst på lite och vet inte om händelsen faller under rubriceringen olaga hot, då hotet måste vara allvarligt menat. Och i det här fallet må det har varit fruktansvärt obehagligt, men syftet med hotet var väl troligen i det här fallet att framkalla skräck och ångest, inte att sätta planerna i verket. Å andra sidan så är detta något vi kan förstå i efterhand, då Blondinbella faktiskt lever och frodas och inte ligger styckmördad någonstans. Hur sjutton någon just i studen ska kunna avgöra om människan i luren faktiskt är på väg hem till mig med en yxa eller bara en vanlig dåre övergår mitt förstånd)

 

Det här inlägget postades i Hittat på nätet, Politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.