Rapport från Almedalen: Anna Bäsén om alternativmedicin

Det sämsta med Almedalsveckan var ju som bekant att med så många programpunkter var några dömda att krocka med varandra. Följdaktligen missade jag Christer Fuglesangs självmordsförsök medelst homeopatiska sömnmedel. Tur att man kan läsa bloggversionen här då! Efter självmordsförsöket arrangerade Vetenskap och Folkbildning ett seminarium om alternativmedicin där Anna Bäsén, medicinjournalist på Expressen och årets folkbildare 2008 pratade.

Jag kom dit tio minuter innan utsatt tid, och redan då var det hyfsat fullt i rummet. Trevligt att så många var intresserade. Jag lyckades dock lokalisera en sittplats hyfsat långt fram. Sedan gjorde jag dock en taktiskt miss. Seminariet skulle inledas med en demonstration av så kallad andlig kirurgi, utförd av illusionisten Per Johan Råsmark. Andlig kirurgi går i princip ut på att man ”öppnar upp” en ”patient”, rotar runt lite med fingrarna i patienten, ”drar” eventuellt ut en tumör (eller en skiva bacon…) och sedan är patienten ”botad”. Eftersom känsliga personer varnades och då jag anser mig tillhöra släktet känsliga personer, (och dessutom inte hunnit äta lunch och var snurrig som det var) migrerade jag mot dörren och ställde mig där (för att ha en snabb flyktväg). Detta var inte särskilt klokt eftersom a)jag inte är så känslig som jag konstant tror att jag är b)föreställningen inte var överdrivet blodig i vilket fall. Däremot var den oerhört intressant! Mycket fascinerade och se vad illusionister kan åstadkomma. Här kan ni se en video på hur det ser ut (kan ju här slänga in en liten varning till er, som liksom jag, tycker att gränsen för den mängd blod och operationsbilder ni vill se går någonstans runt Björnes magasin). Skrämmande dock att detta tydligen är den nya stora lurendrejerigrejen.

Hur som helst, sedan var det Anna Bäséns tur. Jag stolpar upp det viktigaste i punktform:

*Många av de kosttillskott/alternativmediciner som finns ute på marknade är långt ifrån ofarliga (jag vet att detta är old news för många som läser här. Jag skriver om det i alla fall). En del innehåller giftiga ämnen. Andra är helt verkningslösa, vilket kan verka harmlöst, men då personer använder dessa istället för att söka riktig hjälp kan det sluta illa. En del kan vara spetsade med konventionella läkemedel. En del kan också krocka med konventionella läkemedel -tex. Johannesört (ät inte det tillsammans med p-piller. Om du inte vill bli gravid förstås. Fast då kan du ju liksom sluta med pillerna…). Rådgör med läkare ifall du ska kombinera naturläkemedel med andra läkemedel.

*På tal om läkare hade Bäsén själv gått från frisk till sjuk då hon besökte naturläkare. För att kontrollera att allt stod rätt till genomgick hon först en vanlig läkarundersökning och allt såg bra ut. Sedan gick hon till en naturläkare och plötsligt hade hon lågt blodtryck, näringsbrist, förkalkningar i blodkärlen, svamp och matallergier. Men det skulle nog fixa sig, bara hon köpte deras preparat för det facila priset av 3000 spänn. Läs mer här.

*Det där om att alternativmediciner inte är helt ofarliga? Människor har dött efter att ha tagit vissa läkemedel.

*Trodde du att de produkter du köper på apoteket har testats och visat sig vara verksamma? Tänk om, för så är icke fallet. Tvärtom säljer Apoteken alltfler, som Bäsén uttrycker det, oseriösa skräpprodukter. Jag hann ju dessutom knappt stiga av Gotlandsfärjan innan  den här skiten dök upp. Tugga ett tuggummi för att bli snygg? Verkligen. Å andra sidan ska man nog inte bli förvånad med tanke på hur det ser ut på apoteken i England, och att denna kedja vill etablera sig i Sverige.

Efter Anna Bäsén kom en annan journalist vars namn jag dessvärre glömt fy skäms, Amanda Duregård (tack för påminnelsen devadatta! Och för påpekande att det var Amanda, Linnea) och talade om terapeuter. Det finns idag inga regler i Sverige kring vem som får kalla sig för terapeut, utan en terapeut kan i princip ha gått en helgkurs. Detta leder dessvärre till att det finns många outbildade, okunniga kvackare där ute som patienter som mår psykiskt dåligt riskerar att hamna i klorna på när de söker hjälp. Jag tror ni kan tänka er resultatet själva ifall en deprimerade människa råkar hamna hos en oseriös terapeut kvackare som inte har de kunskaper som krävs för att handskas med personer som mår psykiskt dåligt. Om ni inte kan det kan jag avslöja att resultatet riskerar bli att personen mår ännu sämre.

Tyvärr hann jag inte stanna tiden ut, då jag skulle iväg på ett mingel hos RFSU och Svalorna. Men det var väldigt intressant så länge det varade!

Det här inlägget postades i Politik, Vetenskap. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Rapport från Almedalen: Anna Bäsén om alternativmedicin

  1. devadatta skriver:

    Tack så mycket för din rapportering av föreläsningen. Roligt att du gillade den! Den andra journalisten heter för övrigt Amanda Duregård.

    • Christine skriver:

      Ska uppdatera inlägget genast! Så pinsamt att jag inte kom ihåg.
      Hälsningar
      Christine

  2. Linnea skriver:

    Bra uppdatering. Var det inte Amanda och inte Anna?

    Jag förstod inte vad andlig kirurgi var. Låtsas de att de tagit bort tumörer eller vad då?

    • Christine skriver:

      Jag failar på att skriva tydligen. Kunde ha svurit på att jag skrev Amanda. Stön. Ändrar omedelbart.

Kommentarsfältet är stängt.