Utbildningskvalitet samt ”Harry Potter och hans världar”

I debatten kring Svenskt Näringslivs utspel kring sänkta studiebidrag för Humaniorastudenter var det en sak som återkom. Nämligen kursen Harry Potter och hans världar, en kurs som ges på 50% distans på Linnéunivesitetet. Denna kurs togs vid flera tillfällen upp som exempel på en riktig flumkurs, en kurs man läser för att man inte får något jobb och/eller bara vill casha in lite lättförtjänta högskolepoäng, ja kort sagt en kurs som kunde motivera sänkta studiebidrag. Min fråga är då, är detta verkligen en riktig flumkurs? Eller har hästen blivit dömd efter håren? Har folk bara sett namnet Harry Potter i kursens titel och därmed dömt ut kursen på förhand eller har någon verkligen tagit kursen och kan vittna om dess låga nivå?

Missförstå mig rätt. Utbildningkvalitet är en hjärtefråga för mig. Vi har ett stort problem i Sverige idag vad gäller utbildningskvalitet, något som då det gäller högskolan framförallt beror på den usla (milt uttryckt) politik som fördes av socialdemokraterna. Sossarna såg universiteten som en plats att stoppa in arbetslösa för att snygga till statistiken med resultatet  att människor som saknade nödvändiga förkunskaper kom in på universiteten, vilket ledde till att lärarna fick sänka nivån på undervisningen och sänka kraven på studenterna. Först skedde detta inofficiellt, men så småningom började även de formella förkunskapskraven sänkas. Till exempel tog Uppsala Universitet bort kravet på kemi B för att gå kemistlinjen. Ni läste rätt. Det som studenterna borde kunna sedan gymnasiet skulle nu tragglas på högskolenivå. Tyvärr var detta exempel bara ett i mängden, och nu är det snarare regel än undantag att universitet och högskola får ta på sig gymnasiets roll. Insikten i hur det står till i svenskt utbildningsväsen idag fick mig att under min studietid engagera mig för utbildningskvalitet i mitt fackförbund Natuvetarna vilket i sin tur ledde till att jag vid ett tillfälle fick diskutera utbildningskvalitet i TV8 vilket i sin tur ledde till en styrelseplats i Naturvetarna. Ingen i styrelsen kunde undgå vilken min hjärtefråga var om man säger så…(Hade man tagit en shot varje gång jag sa utbildningskvalitet hade man hamnat på akuten före alkoholförgiftning. Och då menar jag en shot med filmjölk) Hur som helst, detta var lite bakgrund för att visa att denna fråga ligger mig varmt om hjärtat och visa att jag inte på något sätt tvivlar på allvaret i frågan.

Men det jag undrar över är ifall kursen Harry Potter och hans världar är en del av problemet? Det kan mycket väl vara så, jag säger inte att det inte förhåller sig på det viset, men jag har hittills inte sett något konkret bevis för detta. Visst, det kanske låter lite..slappt? att läsa om Harry Potter på universitetet men faktum är att Harry Potter är väldigt viktig i samtida litteratur. Böckerna må vara skrivna för barn, men många vuxna läser dem också. Det rör sig alltså om väldigt spridda böcker. Och i sig kan jag inte se något konstigt att böcker som påverkar så många människor läses och studeras på universiteten, tvärtom så anser jag att samtidslitteratur är en enormt viktig del av litteraturkunskapen. Inte minst för blivande lärare. Och även om böckerna skulle vara lågkvalitativa, vilket jag absolut inte anser att dom är, behöver faktiskt inte kursen som behandlar dem vara det. Jag ser inget fel i en universitetskurs om John Grishams författarskap heller, så länge kursen håller en hög nivå både vad gäller innehåll och kunskapskrav.
Jag antar att hela min kritik av debatten kokar ned till att Harry Potter och hans världar används som ett bevis för, tja, flumhögskolan på ett ganska slentrianmässigt sätt. Det är inte namnet Harry Potter i titeln som gör en kurs dålig eller flummig, utan innehållet i och kunskapskraven på kursen. Och hittills har jag sett väldigt få mer konkreta bevis för varför Harry Potter kursen håller låg nivå. Visst Harry Potter och hans världar kanske inte leder till jobb i sig men för en blivande lärare kan en sådan kurs vara ovärderlig.

Det här inlägget postades i Utbildningspolitk. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Utbildningskvalitet samt ”Harry Potter och hans världar”

  1. Carolinefin skriver:

    Det kan ju liksom vara lite intressant att fördjupa sig i de böcker som (vad jag har förstått men det kanske är lika slentrianmässigt) fått en massa människor som normalt sett inte läser att läsa, och förstå vad som gjort att det blivit så.

    Sen ska jag villigt erkänna att jag blev själv jäkligt sugen på att läsa den kursen. Synd att jag har ett heltidsjobb och inte kan flumma runt mer.

Kommentarsfältet är stängt.