Homeopati är humor (Sort of Rapport från Almedalen)

Då den nedan avhandlade abortdiskussion låg på samma tid missade jag tyvärr eventet när Christer Fuglesang mfl skulle ta en överdos av homeopatiska läkemedel. Dessbättre missade jag inte detta patetiska försvar för att dricka vatten använda homeopatiska läkemedel som idag publicerades på SvD Brännpunkt (först Birro och nu detta. Kanske dags att se över vem som är redaktör?). Hur som helst, artikeln innehöll denna godbit:

Istället utgår skeptikerna från konventionella läkemedel där en överdos av sömnmedicin mycket riktigt kan framkalla ett komatöst tillstånd som leder till döden. Potentieringsprocessen (felaktigt benämnd som förtunningar) som används vid framställning av homeopatiska läkemedel medför att riskerna för allvarliga biverkningar minskar avsevärt.

Åh herregud. Efter att ha känt mig lite ledsen över att Almedalsveckan är över, att halva semestern har gått samt tanken på det bedrövliga abortseminariet beskrivet nedan var detta precis vad jag behövde :D Potenteringsprocessen  innebär att man späder det verksamma ämnet, tills ingen aktiv substans finns kvar! Man dricker ju för 17 bara vatten!
Tacka fasen för att riskerna för allvarliga biverkningar minskar avsevärt då!

(Sedan kom jag och tänkta på att det faktiskt finns människor som läser detta och tänker att vatten homeopatiska läkemedel kanske är lite bra ändå. Och skrattet fastnar i halsen)

Det här inlägget postades i Folkbildning, Hittat på nätet, Vetenskap. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Homeopati är humor (Sort of Rapport från Almedalen)

  1. Mattias S skriver:

    Jag har också funnit anledning att dra lite grann på mun. Nämligen över Fuglesongs med flera korkade självmål. Nej, jag är ingen anhängare av homeopati. Men det är märkligt att använda avsaknaden av biverkningar som argument mot densamma. Ska vi kanske använda det som kriterium vid läkemedelstester i fortsättningen? ”Har den några biverkningar?” ”Ja, den dödar 3 av tio vid femdubbel dos!” ”Åh, då måste det vara en bra medicin!”

    Resonemanget får homeopatikritikerna att framstå som irrationella. Vilket måste vara en smärre katastrof för en organisation som först och främst vill framstå som rationell. /Mattias

  2. Anna skriver:

    Har också skrivit om detta som Mattias S ovan är inte heller jag är försvarare eller kritker till homeopatin. Däremot oerhört kritisk till Fuglesangs ”självmordsjiippo”.

  3. Anna skriver:

    Har nu också läst debattinlägget på SvD som du länkar till och håller inte med dig alls om att det var patetiskt, tvärtom var det det ett bra svar.

    • Christine skriver:

      Skulle du kunna utveckla lite på vilket sätt det bra? Artikelförfattaren verkar ha missat det här med vad som händer när man späder ett ämne, försöker miskreditera homoepatimotståndarna genom att påpeka att ingen hör hemma inom sjukvården samt drar in svininfluensavaccinet i diskussionen. Jag förstår verkligen inte vad som var bra med detta. Och eftersom ton framkommer dåligt i skrift vill jag säga att detta är en ärlig öppen undran. Jag är också en trevlig tjej, jag lovar🙂

  4. Gräsboll skriver:

    VoF är både jäviga ovetenskapliga och oseriösa i hatet mot Homeopatin. Så 3-0 till Homeopatin.

    • Christine skriver:

      Du har rätt. Nu ska jag gå och dricka lite kranvatten, det har säkert snuddat vid lite dinosauriepiss för länge sedan så det kan säger bota eventuell urinvägsinfektion.

  5. Mattias skriver:

    ”Men det är märkligt att använda avsaknaden av biverkningar som argument mot densamma”

    Detta är dock inte deras argument. Deras argument är att homeopati har en total avsaknad av verkningar överhuvudtaget. Det verkar inte alls då det inte innehåller några verksamma ämnen. Och om en patient ges ett innehållslöst piller men ändå upplever en viss effekt, så är det placebo per definition. Med andra ord precis vad skeptikerna försöker visa. Homeopati är humbug.
    /en annan Mattias

    • Bengt Jacobsson skriver:

      En annan Mattias.
      De tabletter, som Christer Fugelsang svalde var Coffea D6 och en docent i partikelfysik borde veta att i D6 finns det partiklar av ämnet kvar men kaffe är inte dödligt i den mängden. Det är först när man kommer över D24 som det inte finns något kvar av det ursprungliga ämnet. Jag har arbetat som homeopat tills jag blev 77 år (är nu snart 86) och det var bara i början som jag annonserade. Sedan har det bara rullat på och folk har sökt min hjälp genom rekommenderation av vänner och bekanta. På slutet var jag uppbokad 3 månader i förväg och jag tror inte att så många skulle ha rekommenderat andra att söka min hjälp, om de inte hade fått hjälp själva. Därför vet jag att homeopati fungerar och har stor positiv inverkan på kroppen utan skadliga biverkningar.
      Bengt

      • Mattias skriver:

        Nej, dödligt behöver det inte vara. Men om en hel förpackning så kallade sömnmedel tas utan minsta lilla effekt, så är det väl ganska uppenbart att man ifrågasätter huruvida sömnmedlet fungerar överhuvudtaget.

        Och ja, jag är övertygad om att en hel del patienter upplever positiva effekter och mår bättre av homeopati. Detta är dock ingenting som inte kan förklaras med placeboeffekten.
        /Mattias

      • Linnea skriver:

        Vad var det vanligaste som de sökte för?

Kommentarsfältet är stängt.