Eh va?

Nä alltså nu fattar jag nada här. Jag trodde att en av grundtankarna i liberalismen var att människan är förnuftig och kan fatta vettiga beslut och att det är individen själv, inte staten, inte politikerna, inte myndigheterna, som är bäst fattad att ta beslut om sitt liv och sin kropp och sin framtid.

Jag hade tydligen fel. Paula Neuding, chefredaktör för det liberala Magasinet Neo förfasar sig i en krönika i Svd idag om en bekant som fick abortpiller utskrivna utan att läkare ifrågasatte varför en gift kvinna ville göra abort. Neudings bekant kan inte begripa varför en läkare ville ”låta henne ta bort barnet (anmärkning: jag antar att hon menar fostret, då abort inte är tillåtet efter vecka 22, dvs. när fostret börjar räknas som barn) utan att ens fråga varför” och det kan inte liberala Neuding heller.

Jag kan inte begripa varför Neuding, som är liberal, inte begriper, eller ens tycker att det är konstigt, att läkaren anser att kvinnan själv är den som är bäst skickad att fatta beslut om sin framtid och hälsa. Själv tycker jag inte att det är det minsta konstigt att man anser att det är den gravida kvinnan själv, ni vet hon som faktiskt är gravid med allt det innebär, som faktiskt kommer att bli förälder om hon inte avbryter graviditeten, är den som bäst känner sin situation och vad hon vill göra åt den än en helt främmande människa som haft några få minuters konsultation med henne.
Fram för samvetsvägran för vårdpersonal säger Neuding. Fram för fler liberala läkare, som anser att beslutet ligger hos individen och inte hos myndighetspersoner säger jag!

Det här inlägget postades i Feminism, Reproduktiva rättigheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Eh va?

  1. Malinka skriver:

    Sen på bollen här, men som jag skrev hos Rabiatfeminism när hon bloggade om Neudings uttalande, är det inte särskilt svårt för någon med en gnutta fantasi att komma på en handfull anledningar till varför en vuxen, gift kvinna skulle vilja ha abort.

    Mycket naivt av Neuding.

Kommentarsfältet är stängt.