Tvångssterilisera kristdemokrater

Kristdemokraternas riksting har beslutat att avslå förslaget om att slopa steriliseringskravet för personer som vill genomgå könskorrigering. Fy fan, kd. FY FAN! Och er babbel om människovärde då? Hur går det ihop med krav på tvångskastrering? Och om nu barn är det viktigaste vi har varför vill ni ta ifrån människor möjligheten att bli föräldrar? Tack och lov så verkar ju alla andra riksdagspartier utom sd ta stöd för transpersoners mänskliga rättigheter, så vi kanske kan få ett slut på tvångskastrerandet i alla fall.

En sak jag undrat över är förresten om inte kravet på kastrering för könskorrigering borde testas i Europadomstolen för mänskliga rättigheter eller dylik instans. Så här på rak arm tycker jag som lekman att lagen borde strida mot i alla fall artikel 3 och 5 i FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Jo förresten, angående rubriken. Självklart är jag inte för tvångssterilisering eller kastrering av kristdemokrater eller någon annan. Till skillnad från kd råkar jag nämligen vara anhängare mänskliga rättigheter, människovärde och rätten att själv bestämma.

Appropå något helt annat så har jag velat kommentera Svenskt Näringslivs pinsamma förslag som sänkt studiemedel till humaniorastudenter men inte hunnit/orkat. Om jag hinner/orkar kommer ett inlägg under de närmsta dagarna annars nöjer jag mig med att säga att förslaget var dumt och ogenomtänkt, att det finns bättre sätt att stötta vissa utbildningsval om det nu är det man vill göra, att jag undrar om sänkt studiemedel i sådana fall också bör gälla naturvetenskapliga utbildningar som inte heller ge jobb direkt, och att jag samtidigt hoppas på att vi kan få igång en rejäl diskussion om utbildningskvalitet. Kvalitet har ju under långa perioder, framförallt då socialdemokraterna styrde, fått stå tillbaka för kvantitet.

Det här inlägget postades i Feminism, Sex + politk = Sant, Utbildningspolitk. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tvångssterilisera kristdemokrater

  1. Ping: Om människovärde och mänskliga rättigheter | Forskarfeministen

Kommentarsfältet är stängt.