Falskanmälda våldtäkter

Ibland kan man finna sig i situationen att man helt och fullt håller med en person…men personen ifråga argumenterar så dåligt och/eller kan inte backa upp sina påståenden på ett vettigt sätt och/eller kommer med påståenden som vem som helst kan se är fel. Ett konkret exempel bland många är när andra prostitutionsmotståndare påstår att ingen någonsin prostituerar sig av fri vilja. Ett annat är när andra abortliberaler påstår att ett tolv veckor gammalt foster bara är en cellklump. Ett tredje är när människor diskuterar senaste friande våldtäktsdomen och slänger ur sig att ingen kvinna någonsin frivilligt kan gå med på gruppsex/BDSM-sex/annan ”extremare” (i brist på bättre ord) typ av sex. I sådana situationer kan jag komma på mig själv med att vilja skrika till mina meningsfränder ”Byt sida!!! Du får min sida att se dum ut!” .

Hade jag inte varit feminist, och hade jag varit övertygad om att vi hade ett enormt problem med kvinnor som ränner till polisen med falska våldtäktsanklagelser här i Sverige hade jag velat säga denna uppmaning till författaren, Ingrid Carlqvist, av denna Newsmill-artikel idag. Nu är det ju inte så och jag kan andas ut, trygg i förvissningen att artikeln inte direkt kommer att få ”min” sida att framstå som den dumma.

Men jag vill ändå i största välmening ge några små tips till framtida debattörer: Släng er inte med uttryck som ”radikalfeministiska” lite hur som helst för att misskreditera någon eller något. Visa istället konkret på varför de är radikalfeminster samt på vilket sätt det påverkar deras omdöme negativt -om det nu är så. Backa upp era påståenden med ordentliga underlag -framförallt om det gäller drastiska påståenden som att det sitter hundratals män oskyldigt dömda för våldtäkt här i Sverige. Använd inte ord som ”feministlobbyn” -eller någon lobby för den delen. (Ja, kära feministvänner det inkluderar uttrycket ”prostitutionslobbyn”.)
Om du ska försöka driva tesen att de flesta våldtäksanmälningar är falskanmälningar med din erfarenhet som journalist som enda hänvisning -ge åtminstone exempel på anmälningar som är uppenbara falskanmälningar. Kom ihåg: det är skillnad på en falsk anmälan och en vag anmälan. Det är skillnad på att säga att en anmälan är för vag för att hålla för åtal eller att det finns för lite bevis för ett åtal och att säga att en anmälan är falsk. I den ovan nämnda artikeln ger författaren exempel på våldtäktsanmälningar som är väldigt vaga och där ingen stödbevisning verkar finnas och utifrån den beskrivning hon ger faktiskt inte skulle hålla för ett åtal ens i mina ögon men inget exempel på uppenbar falskanmälan. Och om det nu är gott om sådana borde hon väl efter 30 år som journalist kunna pressa fram i alla fall en.

Uppdatering:  Lars Pålsson Syll, professor i samhällskunskap vid Malmö högskola, skriver å andra sidan bra här.

Det här inlägget postades i Feminism, Sex + politk = Sant och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.