Metabloggande om Pride

Ja, jag är för lat för att skriva själv, och varför anstränga sig när någon annan kan göra jobbet som jag brukar säga. Angående Pride, och de vid det här laget obligatoriska diskussionerna om att skylta med sin sexualitet och vissa saker är faktiskt privata har Duktiga och Intelligenta Tanja Suhinina rätt (som vanligt):

Och om man tycker att paraden i sig är jobbig, att man tycker det är dumt att man ska spärra av delar av Stockholms innerstad för en parad av en anledning man själv inte sympatiserar om, som demonstreras för på ett sätt man inte gillar… det är okej. Det får man tycka.
(….)
Jag tycker personligen att marathon är obegripligt. Jag skulle aldrig komma på tanken att titta på det, och jag tvingas varje år att dela tunnelbana med fånar som betalar tusen spänn för att springa fyra mil i stan. För mig är dessutom träning väldigt privat och jag skulle aldrig komma på tanken att springa sådär offentligt. Men jag skriver inte debattinlägg om att de flesta människor faktiskt inte springer sådär mycket, så marathon handlar om att en minoritet ska få synas på oss normala människors bekostnad.

Dessutom, en liten påminnelse till alla heteron: Det är helt okej att kritisera Pride festivalen och förklara hur den ska göras bättre. Om man är homo, bi, trans eller queer vill säga. Som icke-queer person ska man dock ligga lågt. Det är nämligen inte upp till oss att berätta för HBTQ-personer hur en festival ordnad för deras skull ska göras eller hur den (i vårt tycke) skulle kunna förbättras. Att det finns HBTQ-personer som är kritiska mot Pride är ingen ursäkt för översitteri från människor som inte behövt utstå förtryck eller diskriminering på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet. Got it?

Appropå något helt annat hoppas jag att detta är ett skämt. Snälla, säg att det bara är en anka? Snälla?

Det här inlägget postades i Hittat på nätet. Bokmärk permalänken.