Vidarkliniken igen

Har ägnat gårdagen åt att läsa på lite om Vidarkliniken. Detta var vad jag fann.

För det första insåg jag att det var onödigt att underteckna med min titel, dvs. molekylärbiolog. Vidarkliniken har svarat på tidigare kritik genom att påpeka att ingen av undertecknarna av artikeln var läkare. Att flera var forskare inom det medicinska området spelade tydligen ingen roll.

För det andra började jag inse varför de inte gav några källhänvisningar.  Förra gången de gjorde det var forskningen utförd av ett antroposofiskt forskningsinstitut. Har man inte bättre källor än så kanske det faktiskt är bäst att låta bli att ge hänvisningar. Å andra sidan hade ju det allra bästa varit att inte komma med några påståenden överhuvudtaget, om de bästa källhänvisningar man har är så dåliga att man inte vill visa dem.

För det tredje…Äsch, jag vet inte ens hur jag ska börja. Jackie Swartz säger i Vi Föräldrar att det för honom

rimmar (det) illa att låta bli att vaccinera sitt barn men ändå inte vilja att barnet ska ha sjukdomarna. Att barnet ska få sjukdomarna på naturlig väg är för honom själva vitsen med att avstå från vaccinationen.

Han säger också att riskerna för komplikationer är minimala och att

Genom sjukdomarna får barnet en möjlighet att mogna såväl kroppsligt som själsligt och socialt. Det visar erfarenheter från tiotusentals barn i Europa som är patienter hos antroposofiska läkare.

Jag föreslår att ni alla går till smittskyddsinstitutets hemsida och läser på om vad mässling innebär. Fråga er sedan på allvar om detta är något ni vill att era barn ska få. Fråga er om ni på allvar ser någon vits med denna sjuka, om ni på allvar anser att det är värt att få den för att mogna själsligt och socialt – och notera!  hur Swartz bara hänvisar till iakttagelser gjorde av antroposofiska läkare och inte till forskning, notera! hur Swartz vidare inte ger några konkreta exempel på hur denna kroppsliga, själsliga och sociala mognad tar sig uttryck, eller hur man mäter den.  Om ni svarar ja på dessa frågor, och om ni dessutom tycker att det låter som en bra idé att låta ert barn genomlida denna sjuka utan annan lindring än lite borstning på ryggen -ja, då vet jag faktiskt inte vad jag ska säga. Men jag tycker i alla fall inte att Mats Reimer var ute och cyklade när han använde ordet barnmisshandel.

Förresten har Mats Reimer en (i alla fall tillfällig blogg) här på Dagens Medicin. Trevligt!

Uppdatering: Via Skeptikerpoddens twitter hittade jag det här blogginlägget. Där berättas bland annat om hur Roald Dahls dotter mognade kroppsligt och själsligt av mässlingen. Och med mognade kroppsligt och själsligt menar jag dog.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Bloggar jag läser, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.