Kommentarer, uppdatering

Jag har ingen klar kommentatorspolicy. Dels för att jag inte funnit det nödvändigt då jag inte får överdrivet många kommentarer, men dels för att jag inte vet exakt hur policyn skulle se ut. Min enda hyfsat klara regel är ”don’t be an asshole”. Vad som räknas som asshole, eller vem som räknas som asshole är dock högst godtyckligt och kan och kommer att variera (så ”klar” var den regeln).

Ett beteende som jag alltid stämplar som rövhålsaktigt är dock att förolämpa offer (och för den delen överlevare) för folkmord genom att dra in Hitler/Förintelsen för att plocka någon billig politisk poäng (se också här). Med anledning av en kommentar på mitt senaste inlägg känner jag mig dock nödgad att införa denna regel:

Om du på något sätt jämför aborter med Hitlers verk eller drar paralleller mellan abort och Förintelsen så kommer du aldrig någonsin i hela helvetet få din kommentar publicerad här oavsett hur välformulerad din kommentar är i övrigt.

(Detsamma gäller för övrigt andra paralleller mellan Hitler/Förintelsen och något annat irrelevant -typ köttindustri, djurförsök eller Pär Ström).

Anledningen är enkel. Många personer som slåss för fri abort är judar. En del av de mest aktiva aktivisterna har själva överlevt Förintelsen (länken går till Wikipedia-artikeln om Dr Henry Morgentaler, som överlevde Förintelsen, flyttade till Canada och där ägnade sitt liv åt att kämpa för kvinnors rätt till abort, både på ett politiskt plan men också praktiskt som abortläkare. Han belönades till slut med Order of Canada för sin aktivism). Andra har släktingar som har drabbats av Förintelsen. Så sorry alla abortmotståndare, det är inte okej att sätta era egna kvinnorhatande åsikter framför känslorna hos personer, som till skillnad från er, har egen erfarenhet av Förintelsen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.