Ja till Livets ordförande vill se färre aborter (eller Det behövs mer DUH! i nyhetsrapporteringen)

Hur som helst, flera medier rapporterar idag att den kristdemokratiska politikern Gunilla Gomér vill framföra adoption som ett alternativ till abort och starta inhemskt adoptionscentrum. Det samtliga medier missar att rapportera är att Gunilla Gomér är ordförande för Ja till Livet, Sveriges största anti-abortorganisation. Förslaget blir naturligtvis vare sig mer rätt eller fel för det, men nog hör det till saken att åtminstone nämna hennes ordförandeuppdrag.

I morgon kanske vi kan rapportera att ordförande för Förbundet Djurens Rätt vill minska djurförsöken eller att ordförande i RFSL var aktiv i kampen för homoäktenskap. Den som lever får se.

Är det förresten bara jag som börjar få lite obehagsvibbar av att se hur pass ofta abortmotståndarna har lyckats sticka fram sina fula trynen i medierna på sistone? Nu har ju visserligen de läkare som faktiskt utför sena aborter gått ut och gett svar på tal (bra!) och socialstyrelsen ska visst se över hanteringen av sena aborter. Men det känns ändå lite läskigt att tänka på att socialdepartementet är under kristdemokratisk kontroll. Burr.

Det här inlägget postades i Feminism, Sex + politk = Sant och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ja till Livets ordförande vill se färre aborter (eller Det behövs mer DUH! i nyhetsrapporteringen)

  1. Kjell skriver:

    Det är väl ett jättebra förslag. Min fru och jag har försökt få barn i flera år utan framgång. Och i höstas när hon var gravid var fostret/barnet så skadat att man var tvungen att avbryta graviditeten, dvs göra abort. Min fru upplevde det som otroligt jobbigt att ligga på avdelningen där man utförde aborter av oönskade barn på löpande band, samtidigt som vi inte vill något annat än få barn.
    Det borde göras mer för kvinnor som av ekonomiska skäl inte kan ta hand om barnet de väntar, och därför gör abort.
    Och det borde göras möjligt för dem som av olika skäl inte vill göra abort att låta någon annan adoptera deras barn.

    • Christine skriver:

      Hej Kjell och välkommen till bloggen!

      Först och främst vill jag verkligen, verkligen beklaga det du och din fru har tvingats genomgå. Det måste vara fruktansvärt jobbigt för er, och jag hoppas verkligen att det löser sig för er.

      Jag vågar inte säga ifall just det förslag som Gunilla Gomér lagt fram är bra eller dåligt, media har rapporterat ganska knapphändigt och jag vet inte hur pass konkrekt och genomtänk hennes förslag var, men generellt sett är jag också för ökat stöd till de oplanerat gravida som vill föda sina barn. Så sett ur det perspektivet behöver det inte vara något fel på förslaget.
      Mvh
      Christine

  2. Shed Light skriver:

    Bra inlägg! För som du skriver, man tycker ju att debatten ska lyftas lite och att man ser sambanden. Det är ju liksom ingen slump att denna politiker vädrar dessa åsikter.

  3. Kalle B skriver:

    Bra! Även om det antagligen gick att läsa mellan raderna så är det snyggt att åtminstone en av blogglänkarna från DN tar upp hennes position. Jag är halvt insyltad i bloggen Tankebrott, vilken du säkert redan känner till, så ska se mig omkring här med. Ser lovande ut!

    • Christine skriver:

      Hej Kalle,
      Välkommen till bloggen (trevligt att se någon från Tankebrott här)! Även om Gunilla Gomér säger till Aftonbladet att hon jobbar mycket för de oföddas rätt att leva, så skulle man få läsa bra mycket mellan raderna för att förstå hennes koppling till Ja till Livet😉 Av någon anledning håller hon tyst om den.

      Insåg för övrigt nu att, trots att jag tipsat om Tankebrott i inlägg, inte har länkat till bloggen i min bloggroll. Ska omedelbart ändra på detta🙂
      Mvh
      Christine

  4. Patrik T skriver:

    Hej.
    Två saker:
    1) Min fru och jag har också väldigt stora problem med att få barn. Det är tydligen inte ovanligt med vårt problem – särskillt då allt fler väljer att skaffa barn senare i livet, då det också blir svårare.

    2) Gunilla Gomér är fd barnmorska – dvs hon har sett aborterade foster kippa efter andan – som det stod i nyheterna förra veckan. Därefter bestämde hon sig för att engagera sig politiskt, samt gå med i Ja till Livet.
    Det verkar som om de flesta kan tänka sig att bomba befolkningen från hög höjd, men då man står öga mot öga med en person, är det desto svårare att skjuta ihjäl någon.

    Vad jag menar: Abort är helt ok – så länge man slipper se vad det egentligen är man tar bort.

    • Christine skriver:

      Hej Patrik!

      1)Väldigt tråkigt att höra att också ni har problem med att få barn. Jag har skrivit några inlägg som snuddar vid ämnet ofrivllig barnlöshet (senaste i lördags då jag uppmärksammade De ofrivilligt barnlösas dag) då jag har bekanta som drabbats, och nej det är verkligen inget ovanligt problem😦

      2) Det här förstår jag inte vad du menar med? I mitt inlägg ovan så länkade jag ju till en debattartikel skriven av läkare som utför sena aborter och som just utifrån den positionen försvarade rätten till sena aborter. Den person som först slog larm om foster som levde efter en abort var ju också väldigt klar med att hon var för fri abort. Verkar i mina ögon som att även de som ”ser vad det egentligen är man tar bort” även är de som i mångt och mycket försvarar aborträtten.

  5. Ping: Ett inlägg om adoption där Forskarfeministen blir lite lätt upprörd | Forskarfeministen

Kommentarsfältet är stängt.