Adolf Hitler/Goodwins lag

Vet ni vad jag är trött på? Adolf Hitler. Och nazismen. Jag är så trött på hur människor konstant använder Hitler och/eller nazism som jämförelse för att förklara hur fel någonting är  i diskussioner som inte har ETT DUGG med vare sig Hitler, nazism eller folkmord att göra . Jag är trött på att folk tror att Hitler var vegetarian är ett faktum som har någon slags betydelse för ifall det är rätt eller fel att äta kött. Jag är trött på människor jämför köttindustrin med Förintelsen, och därmed använder ett massmord för sina egna politiska poänger (jag vet att jag själv i min ungdom har gjort mig skyldig till den här jämförelsen, innan jag blev köttätande djurförsökare, och det är jag ledsen för idag). Jag är trött på att människor kan skiva artiklar där själva resonemanget bygger på någon slags bisarr jämförelse mellan Sverige idag och Nazi-Tyskland, precis som att inte få stå oemotsagd i debatter eller ”tvingas” göra det jobb man är satt att göra på något sätt ens skulle kunna närma sig förföljelse och utrotning. Jag är trött på uttryck som ”grammar-nazi”. Jag är trött på att om man inte gillar hur ett internetforum modereras så jämför man moderatorerna med SS-soldater. Kort sagt, jag är trött på att Hitler/nazismen används som en en jämförelse över precis allt som är dåligt när en sådan jämförelse överhuvudtaget saknar relevans. (Det extra tragiska är ju dessutom att sådan jämförelser tar udden av de jämförelser som faktiskt är relevanta. Jaha, så du påstår att det folkmord som föregår i land X är att jämställa med Förintelsen? Kan inte vara så farligt då, Förintelsen var ju inte värre än genuspedagogik på dagis).

Jag har vid ett tidigare tillfälle kommentera detta på Facebook. Denna gång blev jag tröstad med att fenomenet kallades Goodwins lag, och den som först drar upp Hitler/nazismen i alla fall förlorar diskussionen. En annan kompis skrev vänligt att de människor som sa sådär bara försökte dra upp det värsta de kunde komma på ungefär som att säga att du är super-mega-jättedum och att jag var för smart för att bry mig om sådana människor i alla fall (naw, så rart😀 Fast jag bevisar ju med detta inlägg att hen har helt fel, eftersom jag uppenbarligen bryr mig). Och jag tror att häri ligger mitt problem. Hitler var inte bara super-mega-jättedum. Han var en diktator och en massmördare. Han mördade upp till 13 miljoner människor (lite beroende på hur man räknar). De som överlevde fick leva med minnena resten av sina liv, vilket påverkade deras släktingar i flera generationer.
Och såväl offer till en sådan massmördare som deras anhöriga förtjänar mycket, mycket bättre än att få sitt trauma massutnyttjat som slagträ i politiska diskussioner som inte har ett dugg med saken att göra.

Ps. Dagen till ära lägger jag till en ny kategori här på bloggen: Skit jag är trött på att höra.

Det här inlägget postades i Skit jag är trött på att höra. Bokmärk permalänken.