Samhällsdebattör

Ett ord jag aldrig förstått mig på är samhällsdebattör. Vad gör samhällsdebattör? Debatterar samhället antar jag, men vem har rätt att räkna sig som samhällsdebattör? Jag diskuterar lite politik ibland hemma vid köksbordet och på labb med handledaren (och för den delen på bloggen), kan jag kalla mig samhällsdebattör då? Kan vem som helst som någon gång diskuterat något om samhället kallas samhällsdebattör? Var går gränsen egentligen?

Okej, jag ska vara ärlig. Jag litar inte en sekund på människor som kallar sig samhällsdebattörer. I mina öron låter det lite som ”oj, jag kanske ska skriva under med en titel, men jag har ju inte gjort något vettigt med mitt liv de åsikter jag sprutar ut till höger och vänster har jag ju kommit fram till hemma vid köksbordet, jag har ju liksom inte underbyggt dom med typ utbildning, forskning eller erfarenhet…jag vet jag kallar mig samhällsdebattör”. Varje gång jag ser någon som kallar sig samhällsdebattör vill jag bara skrika ”Läs en bok eller nåt, för vi behöver ingen debattör, vi behöver människor med underbyggda och genomtänka åsikter”.

En helt ny variant på temat är annars miljödebattör. Samma regel gäller här. Jag litar inte en halv sekund på att någon som titulerar sig miljödebattör. Ledsen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Samhällsdebattör

  1. Ping: Ytterligare ett slags ”debattör” gör entré | Forskarfeministen

Kommentarsfältet är stängt.