Dagens-måste-ha: Nanodrop

Som sagt, jag kör ju en liten modeblogg här till-och-från. Mode blogg The Forskarfeminist Way that is.

Hur som helst, dagens-måste-ha är en nanodrop. Och med måste menar jag verkligen MÅSTE. Ni vet känskan när man har stått och preppat, oavsett om det är en mini-midi-eller maxiprepp, oavsett om det är från bakterier eller från vävnad, och så är man färdig och ska bara märka röret och ställa in i -20 fry…nej vänta nu, jag måste ju bestämma koncentrationen först. Och så bär det av till spektrofotometern, och så ska man hitta kyvetten, och så ska den vändas rätt (jaja, det är INTE svårt, det är liksom bara så till råga på allt) och så ska man blanka och så ska man späda sitt prov, och hur mycket ska man späda nu då? och sedan mäter man och så har man spätt fel och får späda igen och sedan kanske man är klar (om man inte måste späda igen) och sedan ska kyvetten tvättas…

Glöm allt det där! Med Nanodropen  sätter man bara på en-två mikroliter av sin blanklösning  (vatten, TE-buffert eller vad man nu har) på den lilla, lilla mätytan (se bild på hemsidan) och trycker på blank. Väntar tio sekunder, tills mjukvaran säger att det är klart. Torkar bort blanklösningen med en kleenex och tillsätter sin DNA-lösning, sätter på en-två mikroliter på den lilla, lilla mätytan, trycker på mät väntar 10 sekunder och sedan var det klart! Och inte nog med att man får upp en fin kurva som visar hur pass rent provet är, nej dessutom  kan man i mjukvaran ställa in i vilken enhet koncentrationen ska mätas, så man behöver inte hålla reda på nanogram eller mikrogram/mikroliter i huvudet!
Nanodropen räddade, om inte mitt liv, så i alla fall min avhandling. Heja, heja nanodropen.

Det här inlägget postades i Modeblogg, Navelskåderi. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens-måste-ha: Nanodrop

  1. Johan skriver:

    det finns ingen nanodrop i labbet jag är i nu, och jag SAKNAR den så mycket!!!!

Kommentarsfältet är stängt.