Mammor, pappor, barn och alkohol (aka. det mest provocerande jag någonsin kommer skriva)

Okej, för er som inte vet det så har detta hänt: En kvinna vi kan kalla henne J* var ute en måndagkväll på Rival med en väninna och sin lille son. Väl där beställde de i  ett glas vin, drack detta medan J ammade och efter en god stund (framgår inte hur länge) gick J’s väninna till baren för att beställa ett glas till. Men se den gubben gick inte! Bartendern hade sett att J ammade och upplyste väninnan om att baren inte serverar alkohol till ammande mammor. J gick då fram och upplyste om livsmedelsverkets rekommendationer, som säger att två glas vin i veckan under amninsperioden är helt okej. Bartendern fortsatte neka, och hänsvisade till barenspolicy (som sedan inte verkade finnas). J och vänninan avlägsnade sig snabbt från platsen och J kände sig ”ifrågasatt i sin modersroll”. (Länk till DN. Länk till Aftonbladet. Länk till SR.)

Jag vill först och främst klargöra en sak. Att bartenderna nekade J och väninnan mer vin på grund av amning var fel. Det finns inget som säger att den ytterst lilla mängd alkohol som går över i bröstmjölken skulle vara skadligt för barnet (den mängd alkohol som finns i bröstmjölk är jämförbar med den som finns i filmjölk). Att bartendern nekade J mer vin på dessa grunder var alltså ett helt felaktigt och förkastligt beteende.

Men det J och väninnan gjorde var också fel. Det är nämligen inte okej att dricka alkohol när man har ansvar för ett litet försvarlöst barn. Har man ansvar för ett barn ska åtminstone en i sällskapet hålla sig nykter. J eller väninnan. Detta gäller både kvinnor och män. Det gäller alla som har ansvar för ett barn. När jag postade detta på min Facebook igår tog jag som ett exempel ett tillfälle då jag blev illa berörd över att en man i min närhet drack vin samtidigt som han passade ett litet livligt barn. Jag ångrar än idag att jag inte hade civilkurage nog att säga till, på det sätt jag (förmodligen, hoppas jag) skulle ha haft om någon drack alkohol och sedan ämnade kör bil.

Diskussionen som har följt händelsen har också retat mig något fruktansvärt. För naturligtvis har diskussionen kommit att handla om människors rätt att få dricka alkohol utan att drabbas av så kallad moralpanik hamnat i fokus. Och då kommer jag på mig själv med att tänka: Tänk om vi istället kunde diskutera barns rättigheter? Och tänk, tänk om vi tom. skulle kunna diskutera alkoholnormen! Den normen som säger att alkohol måste vara med så fort vi umgås. Den norm som är så stark att den som inte dricker måste försvara sig. Den norm som är så stark att jag, som inte drar mig för att diskutera abort, eller djurförsök, eller prostitution (eller okej, i den sista frågan har jag ingen solklar uppfattning) drar mig för att ta upp alkoholnormen till diskussion. Den norm som är så starkt att det beskrivs som näst intill omöjligt att avstå från alkohol när man går ut och träffar vänner. J har sagt i flera medier att hon inte tänker sitta inne bara för att hon fått barn. Men det är ju ingen som har begärt. Inte ens bartendern sa åt henne att hon måste gå därifrån. Jag begär inte heller att någon småbarnsförälder ska sitta inne dygnet runt med barnet. Det jag begär är att vuxna som har ansvar för barn inte dricker alkohol under tiden de har sagda ansvar. Men det är tydligt att för många människor så är alternativet till att dricka alkohol att hålla sig inomhus. Inte att dricka alkoholfritt på krogen. Inte ens att låta väninnan dricka alkoholfritt och ta hand om barnet. Utan att bara sitta inne.

J har också sagt att hon blev stressad över att som nybliven mor alltid vara så duktigt. Visst, det kan jag förstå (eller nja, jag har ju själv inte barn och vill inte har barn, men jag är på ett teoretisk plan medveten om vilka krav det ställs på mammor men inte på pappor). Mammor kan göra en miljon fel, pappor gör rätt bara de är ”närvarande”. Så okej, jag kan förstå att det är pressande.  Men om man nu vill bryta mot duktighetskravet borde man rimligen kunna göra det på annat sätt än att hälla i sig alkohol medan man har ansvar för barnet. Varför är det så pressande att följda det lilla rådet att avstå från alkohol? Och även om det var det för J, varför kunde inte hennes väninnan vara nykter?

Sedan finns det absolut en hel del sexism i hur vi diskuterar alkohol idag, och det är viktigt att komma ihåg.  I de diskussioner som förs idag blir kvinnors konsumtion speciellt utpekad, som i fallet med graviditet och amning medan mäns konsumtion som är minst lika problematisk kommer undan. Graviditet och amning används överhuvudtaget som en ursäkt att kontrollera kvinnors kroppar och beteende. Jag har också en stark känsla av att bartendern i fallet ifråga inte haft lika mycket emot att servera alkohol till en man som satt i baren med sitt barn. Men en feministisk disussion kring alkoholkonsumtion får aldrig stanna vid att ”kvinnor har rätt att supa på samma villkor som män”. 

Notera också att det jag anser vara fel är att dricka alkohol om man har ansvar för barnet. Om man fixar barnvakt som passar barnet under tiden man dricker och tills man nyktrat till har jag inget emot att småbarnsföräldrar dricker både ett, två och tjugo glas vin. Om någon i sällskapet är nyktert och har ansvar för barnet har jag heller inget emot att föräldrarna dricker både en, två och tjugo glas vin. DN:s ledarskribent undrar idag i sin ledare vem som är i större behov av ett glas vin än en småbarnsförälder? Tja, en doktorand som börjar misstänka att det är något brutalt fel på det protein man jobbat två och ett halvt år med kanske (det var dock falskt alarm) Men man (jag) får fortfarande inte dricka på labb, utan ta sig därifrån innan man börjar pimpla. På samma sätt får man som småbarnsförälder fixa barnvakt innan man dricker vin, hur mycket man än ”behöver” det (ytterligare ett tecken på den alkoholkultur som råder idag. Alkohol beskrivs som ett behov).

För att bara avsluta vill jag säga att jag det i detta inlägg blev mycket fokus på kvinnan J. Jag vill betona att jag inte dömer henne personligen, jag känner henne inte och vet inget om hennes situation och det kan finnas andra faktorer med som inte kom fram i tidningarna. Det jag vill diskutera är alkoholkulturen, där alternativet till ett glas vin är att sitta inne och alkohol beskrivs som ett behov.

I övrigt tycker jag att ni ska läsa Johannas inlägg här. Det är jag som är Christine i kommentarerna.

*Alltså, jag hade ju tänk skriva ut hennes namn men risken är ju att någon moralist läser detta och börjar moralisera över vad jag skriver i min egen blogg. Tänk vilka människor det finns alltså, att lägga sig i andra människors, framför allt kvinnors, privatliv. Det enda jag ville göra var ju att namnge kvinnan på min egen blogg, det kan ju inte drabba någon annan pers….eh hmmm, eh….eller alltså eh…Jaja, nu vet jag inte vad jag ska säga men om jag upprepar ordet moralist några 100 gånger kanske det inte märks. Moralist, moralist, moralist, mora…Partydödare.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mammor, pappor, barn och alkohol (aka. det mest provocerande jag någonsin kommer skriva)

  1. Per skriver:

    Ett andra glas vin = hälla i sig alkohol. Bra. Då har vi tagit den debatten ett steg nedåt.

    • Christine skriver:

      Min poäng står sig fint även om man byter ut ”hälla i sig alkohol” mot ”ta ett andra glas vin” i den aktuella meningen. För övrigt var debatten redan på en sådan låg nivå att min lilla retoriska överdrift varken gör från eller till.

  2. Lu skriver:

    Två ord. Sunt Förnuft!
    Att bartendern nekade Jenny vin var inte mer än förbannat rätt! Jag säger bara: Eloge till bartendern! En kvinna som ammar ska inte dricka vin! En kvinna som sitter i en bar och dricker vin bör inte ta med sitt barn! Man tappar kontrollen när man intar alkohol, även i mindre mängd. Tänk om Jenny tappat sitt barn i golvet?

    Nu ska jag tipsa alla mina vänner att gå till Rival i sommar mer än vanligt.
    /lu

    • Christine skriver:

      Beslutet var rätt, även om grunderna bakom beslutet var fel. Alkohol påverkar inte bröstmjölken i någon nämnvärd utsträckning, så ur ren amningssynpunkt hade hon kunnat hälla i sig en hel flaska. Däremot är det, som sagt, otroligt olämpligt att dricka då man som sagt tappar kontrollen. Inte lämpligt då man har ansvar för småbarn.

Kommentarsfältet är stängt.