Sven Otto Littorin på pride ett hån mot homosexuella?

En dum grej med att ha skaffat blogg för bara två veckor sedan är att jag först nu kan kommentera saker som jag ville kommentera när det skedde men som vid det här laget är utagerade för alla andra. Aja, sånt är livet.

Nu tänker jag skriva om en grej som jag funderat på ett tag och som kanske egentligen inte är upp till mig att kommentera. Men. Prideparaden. Och vilka som ska gå där. Först och främst; jag är straight. Så det är inte min plats att bestämma överhuvudtaget vem som hör hemma i en parad för queer-personer. Inte min rätt att kommentera heller, egentligen. Men ändå gör jag det för detta är något jag grunnat över.

Nu till saken. Förra året så avgick Sven Otto Littorin efter anklagelser om att han köpt sex. Detta fick Alexander Bard att på nätverket Liberatis blogg bjuda in honom at gå längst fram i nästa prideparad. Som sagt. Jag är straight. Det är inte upp till mig att bestämma eller lägga mig vilka som ska gå i prideparaden. Om någon inte vill ha mig där, ska jag inte vara där. Alexander Bard har i en debattartikel i Expressen bett politiker (som Gudrun Schyman) som stödjer sexköpslagen att stanna hemma. Helt okej*. Men det jag undrar över är på vilka grunder Sven Otto Littorin ska, inte bara gå med i Prideparaden, utan gå längst fram? Prideparaden är ju, såvitt jag förstår, för HBTQ-personer, och Sven Otto Littorin är väl…inte det? Det sex han köpte var ju av en kvinna (har jag missat något här får ni gärna rätta mig. Om ”Anna” var en man så är det ju rätt uppenbart varför Littorin hör hemma i Prideparaden)? Alexander Bard skriver ”att Sven-Otto Littorin är välkommen att komma ut som den kinkyälskare han uppenbarligen är”. Jaha, okej men är man välkommen i en parad för HBTQ-personer bara för att man är kinky? Även om man är straight och kinky? I sådana fall kan man ju också fundera över var gränsen för kinky går? Lite lätt bondage, ett par handklovar för att ”krydda upp sexlivet med”, pegging? (Vill här inflika att frågan ifall kinky heteropersoner är queer kom upp nyligen på ett feministforum jag läser på, och svaret var ett rungande hell no)

Okej, nu har jag blivit långrandig här (men å andra sidan kan jag knappt fatta mig kort om mitt liv hängde på det). Vad jag vill ha sagt är detta: Vad jag vet är det enda Sven Otto Littorin har gjort är att köpa sex av en kvinna (kinky eller ej framgår inte). Och detta är för Alexander Bard nog att inbjuda honom till att gå längst fram i ett tåg för HBTQ-personer. Och jag fattar inte varför. Okej, hans beteende kanske bryter mot rådande normer (och lagar) idag i Sverige. Men det jag inte fattar är hur detta kan vara skäl nog att bli inbjuden till Prideparaden? Att vänta med sex tills man gift sig eller vara oskuld när man är 35 är också att bryta mot rådande normer idag i Sverige. Bör heterosexuella oskulder över 30 också inbjudas till Prideparaden?

*Jag undrar dock vad Alexander Bard och Oscar Swartz tycker om HBTQ-personer som stödjer sexköpslagen.

Det här inlägget postades i Sex + politk = Sant och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.