Bloggar jag läser: Linna Johansson

Ibland när jag läser om en människa, eller läser texter av en människa, så kan jag få känslan av att detta är jag. Eller att detta hade kunnat vara jag, ifall jag levt mitt liv lite annorlunda, och gjort lite annorlunda val. Det behöver inte vara en människa jag har särskilt mycket gemensamt med,  men jag kan ändå känna: detta är jag. Jag antar att det är detta som kallas identifikation.

En person jag inte känner så för är Linna Johansson. Där är det snarare tvärtom. Jag kan läsa något som Linna Johansson har skrivit och känna att detta är så inte jag. Linna verkar vara allt det som jag inte är och jag bär på en allt starkare känsla av att om Linna och jag någon gång träffades så skulle vi inte ha mycket att säga varandra alls (efter att jag stammat fram hur mycket jag beundrar henne, that is).

Men trots detta, eller kanske just därför, är Linna en av mina absoluta favoritskribenter. Jag har följt henne genom åren, från tiden med bleck, till Expressen (ja, jag läste tom hennes sportkrönikor, och detta säger en hel del om min beundran) till hennes nuvarande blogg och hon är alltid klockren.

Linna kan i många fall  uttrycka det jag vill säga själv men i minst lika många fall kan hon komma med totalt nya infallsvinklar och träffa så totalt rätt, något som inte är helt vanligt i svensk jämställdhetspolitik!  I vanliga fall när det påstås om någon att denne kommer med nya fräscha idéer till svensk feminism, så brukar det vara gamla unkna idéer, fast eventuellt sagda med ett litet annorlunda ordval (HAR NI TÄNKT PÅ ATT MAN KAN LEGALISERA PROSTITUTION FÖR KVINNORNAS SKULL!!111!!! för att ta ett slumpmässigt valt exempel på en idé som med jämna mellanrum lanseras som ny). Men Linna Johansson kommer verkligen med nya idéer och med nya perspektiv på gamla. Läs till exempel denna briljanta analys om Christina Aguileras video Dirrrty. Eller vad hon har att säga om Maria Borelius. Eller vad hon tycker om de röd-grönas jämställdhetspolitik.

Eller vad 17, läs allt vad Linna Johansson någonsin skrivit!

Ja, och som om inte allt detta vore nog har Linna Johansson vid ett tillfälle dessutom lyft upp en kommentar made by me till ett eget inlägg. Jag kan utan att överdriva säga att detta var ett av mitt livs stoltare stunder🙂

Det här inlägget postades i Bloggar jag läser, Feminism, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.