Bloggar jag läser: Jenny Westerstrand

Jenny Westerstrand är för mig den ursprungliga forskarfeministen. Doktor i juridik vid Uppsala Universitet. Koordinator för omfångsstudien Slagen Dam (pdf), studien som gjorde svenska forskare och skribenter så nervösa att de slutade läsa innantill. Rodde en avhandling i land, samtidigt som hon och hennes avdelning fick försvara sig mot ett mediadrev mot svensk feminism, och dylik forskning av gigantiska proportioner, startat av den av granskniningsnämnden fällda dokumentären Könskriget. (Jaja, jag vet att den fick pris också). Har alltid ett knivskarpt intellekt, leverar dräpande (och ofta väldigt roliga) svar mot dumheter och är alltid väl påläst. Alltså, man bara måste beundra henne!

Läs vad hon skriver om sexköpslagen på Newsmill.

Läs hennes avhandling också (ja, jag har själv gjort det).

Och läs såklart hennes blogg!

Det här inlägget postades i Bloggar jag läser, Feminism, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.