Folkbildningsskolan del 2: Naturligt suger

Det händer allt som oftast att ordet naturligt kommer upp i diskussioner som argument för att något är bra, eller i vilket fall bör vara accepterat. Ett mycket typiskt exemplel är detta:

Person 1: Homosexuella par ska inte få gifta sig/adoptera barn/släppas lösa i samhället för homosexualitet är inte naturligt.

Person 2: Homosexualitet är visst naturligt för det finns massor av exempel på djur som uppvisar dylika beteenden. Homosexuella par ska därför få gifta sig/adoptera barn/vara accepterade i samhället.

Och där går ridån ned, och debatten är över, person 2 och acceptansen har vunnit över homofobin och allt är nu frid och…nej vänta lite nu. Ridån har må ha gått ned och debatten är över, men person 2 har verkligen inte vunnit. Tvärtom har person 2 målat in sig i ett hörn. För i djurens underbara värld kan man även finna följande beteenden: Kannibalism. Syskonmord. Styvpappor som mördar sin styvungar för att ungarnas mamma ska bli parningssugen (don’t try tis at home, kids). En mamma som nyss förlorat sin ungar, och som parar sig med sina barns mördare. Uteslutning av gamla och och skadade djur från flocken.

Av detta kan vi dra slutsatsen att såväl kannibalism, mord på syskon och styvbarn samt ättestupa är naturliga företeelser i den betydelsen att de förekommer i naturen. Men trots det tycker de flesta av oss inte att det vore en bra idé att släppa lös Hannibal Lecter och de flesta av oss reagerar med avsky när vi hör om vanvård på äldreboende istället för att bara rycka på axlarna istället för att konstatera att det är fullt naturligt att äldre medlemmar i flocken rensas ut. För här kommer vi nämligen fram till budskapet från dagens lektion: Bara för att något sker i naturen betyder det inte att att det är bra eller ett något vi bör acceptera. Och omvänt; bara för att något INTE sker i naturen betyder det inte att det är något som är dåligt eller något vi inte bör acceptera. Jag har tex. aldrig sett ett lejon som surfar på internet, en ekorre som bloggar eller ens en schimpans som kör bil*. Och tro mig, jag tänker inte sluta surfa på internet, lägga ned bloggen eller börja gå vart jag än ska (schimpanser ute i naturen brukar inte cykla heller) för den sakens skull.  Däremot kan såklart allt för mycket tid vid datorn innebära ett stillasittande liv, och bilar har en tendens att spy ut för naturen inte helt nyttiga gaser. Men debatten om någots vara ska föras utifrån hur skadliga eller hur bra de är för individen eller samhället, inte utifrån ifall de är naturliga eller inte.

Så för att göra en remix på replikskiftet ovan:

Person 1: Homosexualitet är inte naturligt!

Person 2: För det första har du fel i sak, då homosexualitet förekommer hos många djurarter. Men för det andra är det  totalt ointressant ifall det är naturligt eller inte. Det är viktigare att fundera över ifall det är skadligt eller inte. Jag kan personligen inte se något som helst fel i att två vuxna samtyckande människor har sexuella och romantiska relationer med varandra.

För att bara avsluta denna lektion vill jag säga att även om naturligt som synonymt för bra suger är en ganska allmängiltig sanning är det inte är någon slump att jag i exemplet ovan tog upp just homosexualitet. Även om naturligt givetvis förekommer i många andra sammanhang verkar det just när det gäller sexualitet av någon anledning vara extra viktigt att utröna ifall ett visst beteende är naturligt eller inte. Jag har i ärlighetens namn inte hört någon som vill förbjuda internet, bloggar eller bilkörning med argumentet att ingen av dessa företeelser är naturliga. Det finns med andra ord en viss selektion kring vilka företeelser som förkastas respektive försvaras med hänsyn till vad som kan klassa som naturligt.  Underligt det där. Hur som helst, i nästa avsnitt av folkbildningsskolan tänker jag fortsätta på den inslagna vägen och ta upp ett missförstånd som ibland kan få allvarliga konsekvenser, nämligen varför naturligt inte är samma som ofarligt.

(För er som inte kan få nog av detta ämne rekommenderas för övrigt varmt underbara Liv Strömqvists serie Gud vad naturligt från seriealbumets Einsteins fru, där hon på sitt klockerna sätt en gång för alla förklarar varför ”naturligt” som argument suger).

*Däremot finns en jättesöt katt som leker med en iPad här.

Det här inlägget postades i Folkbildning, Vetenskap och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Folkbildningsskolan del 2: Naturligt suger

  1. Visselpaj skriver:

    Bra skrivet. Jag hoppas att många läser det här.

Kommentarsfältet är stängt.