Bloggar jag läser: Fri abort

Sådär, då kom vi in på temat jag tänkte inleda bloggen med, nämligen bloggar jag läser!

En fantastikt bra blogg är Fri abort -en mänsklig rättighet. Det är en av de bästa bloggarna någonsin. Tyvärr är den inte uppdaterad på länge då den som skrev de i bästa inläggen har varit för upptagen med att göra en minst lika fantastisk avhandling.

Äsch hörrni, det är ganska fult att göra reklam för sina egna bloggar, va? Skämt åsido, jag började min bloggbana med att skriva på bloggen Fri abort -en mänsklig rättighet. Denna blogg kom till eftersom jag och mina medmoderatorer på Facebook-gruppen ville ha en plats där vi kunde bemöta abortmotståndarnas argument. Sexuella och reproduktiva rättigheter ligger mig varmt om hjärtat, och som barnfri, heterosexuell kvinna ligger rätten till fri abort mig närmast om hjärtat. Jag tycker att det är viktigt att abortmotståndarna inte får stå oemotsagda, och jag tycker att den blogg jag och mina medbloggare skrev var -och är viktig- men jag kände också medan jag skrev på bloggen att det var något som fattades. Att jag ville skriva om mer än om bara aborträtten. Även om  det är viktigt, jätteviktigt, att abortmotståndarna inte får stå oemotsagda så kändes det liiiiite som att kämpa mot väderkvarnar. Vi har i Sverige idag ingen stor opposition mot den fria aborträtten, däremot så tvångskastreras transpersoner. I Sverige. Idag. För att ta ett exempel. Så jag började känna att jag ville skriva om andra aspekter av reproduktiva rättigheter. Tex. transpersoners rättigheter, normer kring föräldraskap och vem som blir en bra förälder, normer kring abort, den i mångt och mycket ovetenskapliga argumentationen kring hormonella preventivmedel* (exempel: tillsatt östrogen är inte farligt, för östrogen finns naturligt i kroppen), förringandet av biverkningar av dylika preventivmedel*, för att inte tala om att jag ibland började reta mig på andra människor som var för fri abort men som ändå lyckades framföra argument som jag ansåg vara i längden kvinnofientliga och inskränka det fria valet. Så jag tog en paus. En rätt långt paus. Däremot så är det mycket möjligt (tom troligt!) att jag på denna blogg kommer skriva om reproduktiva rättigheter och om något är relevant så kanske jag X-postar det till Fri abort-bloggen.

För att avsluta med ett typexempel på hur svenska abortmotståndare argumenterar så bjuder Ja till Livet, den fantastiska (hrm) organisation på ett väldigt trevligt exempel på anedoktal bevisföring, en strategi som diskuterades mer ingående i förra inlägget. I januari i år publicerades en artikel i ansedda New Englan Journal of Medicine, som handlade om hur abort i första trimestern påverkar den mentala hälsan. Resultat: Det gör det inte. Studien, som utfördes på danska kvinnor, visade ingen ökning i psykiatrisk kontakt för de kvinnor som genomgått abort (däremot en ökning för de som fött barn). På Ja till Livets blogg låtsas man  inte om studien. Istället bedriver man egen forskning, genom att gå in på ett internetforum. Den den sextonde mars 2011 skriver JtL såhär på bloggen:

Påfallande är också att ett stort antal kvinnor och en del män berättar om att de mått psykiskt dåligt i samband med eller efter aborter. Men abortförespråkare brukar hävda att det endast är ett fåtal kvinnor som riskerar att få psykiska problem (ångest, förtvivlan, depression etc) efter en abort, en försvinnande liten grupp bestående av kvinnor som redan innan aborten varit psykiskt labila på ett eller annat sätt…

Deras påståenden motsägs av de upplevelser ett stort antal svenska kvinnor och även en del män skriver om på internet.

Inte ett ord om den stora danska studien, eller att ”abortförespråkarna” faktiskt har riktiga undersökningar att backa upp sina påståenden med. Inte ett ord om att det de kvinnor som skriver på olika internetfora faktiskt kan tillhöra den grupp som mådde dåligt innan aborten. Ni kanske undrar föresten på vilket forum Ja till Livet hittar sina data? Flashback. I kid thee not.

Ni kanske förstår varför jag både anser att det är viktigt att abortmotståndarnas retorik granskas och varför jag samtidigt inte kan se något större hot mot den fria aborten i Sverige?

*(Angående hormonella prev.medel. Jag vill här bara påpeka att jag säger inte att dessa är farliga  (tvärtom finns det väl få läkemedel som använts lika länge och av så många personer som p-piller) bara att jag blir innerligt trött på den ovetenskapliga och rent ut sagt barnsliga argumentationen kring dessa. Det är en skillnad mellan att säga att du inte behöver vara rädd för östrogen för att detta finns naturligt i kroppen och att säga att du inte behöver vara orolig för att p-piller är ett av världens mest undersökta läkemedel och studie 1,2,3…100 visar att det inte är någon fara. .)

Det här inlägget postades i Reproduktiva rättigheter, Sex + politk = Sant och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bloggar jag läser: Fri abort

  1. Linnea skriver:

    Ha! Jag visste det! Anade när jag började läsa din blogg att det kanske var du som också skrivit sidan fri abort-en mänsklig rättighet. Den sidan var till stor hjälp när jag i våras skulle bestämma mig för abort eller inte. Tack för hjälpen!

    • Christine skriver:

      Heh, jag börjar alltså bli b-kändis på internet nu ;D
      Skämt åsido, vad roligt att höra att du hade nytta av fri abort-bloggen. Hoppas du kom fram till ett val som kändes rätt för dig!
      Hälsningar
      Christine

Kommentarsfältet är stängt.