Om hen

Detta inlägg har ett halvår på nacken, och publicerades först som anteckning på min Facebook-sida. Men det är lika aktuellt nu som då, så därför publicerar jag det här också (med vissa smärre uppdateringar). Enjoy!

För någon vecka (uppdatering: för knappt ett halvår) sedan undrade jag i min statusrad här på fejjan varför en del blir så otroligt provocerade av ordet ”hen”. Hen är, för er som inte vet, ett könsneutralt pronomen som man kan använda när man inte vet könet på personen man talar om eller när personen ifråga inte passar in som vare sig han eller hon utan vill kallas hen. Jag tycker att det vore på plats med en liten bakgrund till min fråga.

Några dagar innan frågan ställdes hade jag av en bekant fått inbjudan till ett facebook-evenemang som heter Inför pronomen hen i svenska akademins ordlista.

Det här gick eventet ut på: 1)Klicka på den i eventets beskrivning bifogade länken till svenska akademins sida där man kan föreslå nya ord. 2) Föreslå ”hen”.

Det här gick eventet INTE ut på (läs denna mening än gång till om du missade INTE): 1) Att ta bort kategorierna han och hon. 2) Att tvinga alla människor att använda ordet hen om alla människor 3) Att påstå att kategorierna han/hon är sexistiska eller förnedrande.

Det enda eventet gick ut på var att föreslå ett nytt ord till SAOL. Det enda. INTE att ta bort existerande ord. Och kom igen. Bara för att ett ord står i SAOL är det inte tvång att använda det*.

Tyvärr verkar bara omnämnadet av ordet hen vara så provocerande att människor a)förlorar läsförmågan totalt b)även om de kanske kan läsa SKITER I att göra det c) drabbas av otrolig lust att trolla vilket ledde till att eventets kommentatorfält var fullt av människor som uppenbart var JÄTTEPROVOCERADE. Kommentarerna kan i huvudsak delas in i följande kategorier:

A)    Sådan som iof är för förekomsten av ett könsneutralt pronomen, men som menar att just hen är fult/inte funkar av annan anledning. Iof en ståndpunkt att respektera, men kom på nåt bättre själv då?! Dessutom börjar hen redan bli ganska etablerat bland människor som inte passar in som han/hon.

B)  Rena troll. Tex. den jävla vinnaren som i varenda kommentar menade att ordet shemale passar bättre (eftersom debatter med troll är lite som meditation för mig kunde jag inte låta bli att i två kommentarer förklara varför detta var en dålig idé. Jag fick aldrig något svar, och han, eller ska jag kanske säga SHEMALE fortsatte). Till troll räknar jag också de som kommenterar bara för att upplysa om att de minsann ”aldrig kommer att använda hen !!!111!!!” Med tanke på att det på intet vis är tvång att använda ett ord bara för att det finns i SAOL* kan jag bara säga:  NO1CURR!!!!

Okej, troll kommer ju att dyka upp i alla sammanhang så detta kanske inte är konstigt men nog var ovanligt gott om dom i just det här kommentatorsfältet.

C)    Människor som undrade varför vi ville ta bort alla könsskillnader. Denna förfrågan framfördes i, ska vi säga, varierande grad av vänlighet. En del formulerade sig väl och verkade ärligt undra, en del var…mindre belevade (jag tror ni fattar själva). Det är bara den lilla detaljen att VI INTE VILLE DET!!!! Eventet gick ut på att få in hen i SAOL, inget annat!!! Detta framgick klart och tydligt i såväl eventets namn (som ju INTE var ”Ta bort han/hon och ersätt hela skiten med hen” utan…ja, ni vet) som i dess beskrivning! DETTA ÄR INTE SVÅRT ATT FÖRSTÅ!!!!

D)    Detta är min personliga favorit: Människor som kommenterar enbart för att tala om för oss att vi borde lägga vår tid på viktigare frågor!!! Okej, så att ägna TRE minuter av sin tid på att kontakta svenska akademin om att få in ett könsneutralt pronomen = total waste of time (i eventets beskrivning fanns dessutom förslag på exempelmeningar, så man behövde i praktiken bara klicka på länken till SAOL, fylla i namn, e-mail och hen som förslag till nytt ord och copy-pasta exempelmeningarna). Att ägna tre minuter av sin tid till att skriva en kommentar om att vi borde ägnat de där tre minuterna åt viktigare frågor = väl investerad tid. Eh, nej jag får det inte heller att gå ihop. Å andra sidan kan det var rätt kul att svara på sådana kommentarer. Det kom en lååååång kommentar från en tjej, som uppenbarligen inte ens brytt sig om att läsa beskrivningen av eventet, som gick ut på att vi istället för att ”skapa könskrig” (WHAT??!! Hur 17 skulle hen i SAOL leda till könskrig?! ) borde ägna oss åt viktigare frågor typ sexualupplysning. Efter en snabb blick på hennes profil såg jag att hon stödde cancerfonden ekomomiskt och drog därav slutsatsen att  cancerforskning var något viktigt och värt att lägga i alla fall pengar på. Jag svarade med att upplysa om att det inte finns något som helst motsättning mellan att ägna tre minuter åt att få in hen i SAOL och att ägna sig åt viktigare frågor samt undrade hur hon tänkte när hon ägnade tre minuter åt att tala om för oss…yadyada… istället för att sexualupplysa. Sedan tackade jag henne för stödet till min forskning och visade på att jag var ett levande exempel på att det GÅR att kombinera tre minuters ”språkaktivism” med annat (viktigare) engagemang -typ cancerrelaterad forskning. Hittills har 17 (uppdatering: 18) pers gillat min kommentar (Tjejen har sedan svarat på min kommentar. Där erkände hon rakt ut att hon inte brytt sig om att läsa vad evenmanget gick ut på innan hon postade sin kommentar. Vilken loser.).

För att sammanfatta: Av någon anledning, som jag bara inte kan förstå, är blotta omnämnadet av ett könsneutralt pronomen, något som brutalt provocerar folk bortom allt vett och sans. Därav min undran.

*En del har också påpekat detta och sagt att om man nu ogillar ordet stå starkt är det ju bara att låta bli att använda det. Det är i mina öron en sanning med modifikation. I de fall då man inte vet könet funkar det ju ofta med omskrivningar eller tex ”denne” ”han/hon” etc så i de fallen behöver man ju absolut inte använda hen. Whatever works. MEN i de fall en person uttryckligen säger att hens föredragna pronomen är hen så anser jag att det är oerhört fräckt att sätta sin egen finkänsliga  smak framför den personens önskningar genom att kalla personen för något den inte vill bli kallad. Själv skulle jag bli asförbannad om någon kallade mig han eller för den delen hen när jag uttryckligen sagt att det är hon som gäller, och då befinner jag mig (till skillnad från personer som vill kallas hen) inte i en situation där min könstillhörighet blir konstant ifrågasatt. Å andra sidan, om någon har den stora fräckheten att insistera på att kallas hen trots att h…personen i fråga vet att du får akut kräksjuka om du tvingas ta ordet i din mun GÅR det oftast att komma runt problemet språkligt, genom att tex använda personens namn eller andra omskrivningar istället.

Det här inlägget postades i Feminism, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om hen

  1. Pingback: Detta är inte ett inlägg (men om det vore det skulle jag döpa det Om kroppslig integritet) | Forskarfeministen

  2. Visselpaj skriver:

    Du verkar ha helt rätt: språk gör folk helt galna. Vad sägs om att använda hjärnan litegranna och vilja FÖRSTÅ vad det egentligen handlar om?

  3. Pingback: Språkets betydelse » Visselpaj

  4. Pingback: Hen och en -om könsneutralt språk | Forskarfeministen

  5. Eva skriver:

    Hmmm, med din logik skulle även ord som ”nigger” kunna vara med i SAOL. Om man inte gillar det kan man ju bara låta bli att använda det. Att de flesta finner det stötande skall alltså inte spela någon roll.

    Att några få personer vill inte klarar av att bli kallade han eller hon är ett ytterst svagt argument. Men för dessa personer är det såklart viktigt. De kan använda ”hen” om de vill utan att det står i SAOL.

  6. Pingback: Om hen och hin | Kemimannen 2.0

Kommentarer inaktiverade.